Najświeższe dane szacują, iż wartość segmentu rynku SaaS wyniosła na koniec 2011 r. 12 mld dol., czyli o jedną piątą więcej niż rok wcześniej, natomiast w 2015 r. globalne przychody osiągną poziom 20 mld dol. Prawie jedną trzecią aplikacji sprzedawanych w 2011 r. w chmurze stanowiło oprogramowanie CRM, służące do zarządzania relacjami z klientami. W czołówce firm znajdują się firmy amerykańskie. Liderem jest Salesforce, a kolejne pozycje zajmują: Microsoft, Oracle oraz SAP.
Światowy rynek usług SaaS – teraz i jutro
Z badań przeprowadzonych w 2007 roku przez instytucję badawczą Forrester wynika, że od 14% do 27% dużych przedsiębiorstw, jak również 10% firm z segmentu MSP, korzystało lub prowadziło wdrożenia pilotażowe w modelu SaaS. Do najpopularniejszych usług należały aplikacje kadrowe (55%), komunikacja pomiędzy pracownikami (52%), aplikacje związane z bezpieczeństwem (48%), zarządzanie łańcuchem dostaw (45%) oraz aplikacje CRM (38%). Z kolei, najczęściej wskazywanymi barierami korzystania z rozwiązań opartych na tym modelu były obawy związane z bezpieczeństwem (48%) i integracją systemów (47%). W tym samym roku wyniki swoich badań na temat rynku SaaS zaprezentowała firma doradcza Gartner informując, że w 2008 roku przedsiębiorstwa na całym świecie wydadzą na usługi SaaS 6,4 mld dolarów, co stanowić będzie wzrost o 27% w stosunku do 2007 roku. Do 2012 roku rynek ten ma osiągnąć wartość prawie 15 mld dolarów, a więc wzrośnie ponad dwukrotnie, stawiając SaaS wśród powszechnie obowiązujących standardów biznesowych. Przytoczone dane są co prawda historyczne, mają jednak na celu zobrazowanie, jak w ciągu ostatnich lat zmieniał się rynek SaaS - z niszowego segmentu rynku IT w znaczący, wart kilka miliardów dolarów, dochodowy biznes. Wysoka dynamika wzrostu to przede wszystkim efekt realizowanej przez wiele firm polityki optymalizacji kosztów IT oraz rosnącej wiedzy na temat tego modelu świadczenia usług.
- Dane te mają charakter globalny, wciąż widać jednak sporą dysproporcję pomiędzy kontynentami. Największym rynkiem SaaS jest obecnie Ameryka Północna, gdzie dochody z tego tytułu powinny osiągnąć w 2015 roku kwotę 12,9 miliarda dolarów. Według badań, wspomnianej już instytucji Gartnera, Amerykanie najbardziej cenią w SaaS prostotę i szybkość wdrożenia oraz niskie koszty. Najczęstszą z wykorzystywanych usług są systemy CRM, jak również e-learning, planowanie podróży i rezerwacji oraz konferencje online. Pozostałe kontynenty pozostają wciąż daleko w tyle za Amerykanami, choć w ich przypadku dynamika wzrostu jest większa.
- W Europie Zachodniej dochody z tego tytułu osiągną w 2015 roku sumę 4,8 miliarda, a w Europie Wschodniej przekroczą 250 mln dol. W Azji wraz z regionem Pacyfiku, dochody z tej działalności według prognoz mają osiągnąć za 3 lata – 1,7 miliarda dolarów. Z kolei rynek Ameryki Środkowej i Południowej według ekspertów wzrośnie do kwoty 694,2 milionów dolarów w 2015 roku. Producenci oprogramowania w modelu SaaS nie mają zatem powodów do zmartwień. Zadowoleni powinni być również klienci – zwolennicy tego modelu, gdyż tak optymistyczne dane skłonią zapewne kolejne firmy do oferowania własnych produktów w technologii SaaS.
- Warto również wspomnieć, że ponad 95% firm ankietowanych przez Gartnera zamierza w najbliższym czasie zwiększyć lub utrzymać na dotychczasowym poziomie korzystanie z aplikacji oferowanych w modelu SaaS. Szacunkowy wzrost wydatków na rynku SaaS zapowiada się więc optymistycznie. Ponad połowa respondentów zamierza nieznacznie zwiększyć środki przeznaczane na SaaS, zaś aż 19% ankietowanych planuje "znaczące zwiększenie". Jedna czwarta zamierza nie zwiększać inwestycji, zaś tylko 4% rozważa ograniczenie wydatków na ten cel.
Na powyższe dane niewątpliwie ma wpływ fakt, że w ciągu ostatnich kilku lat ilość usług udostępnianych w modelu SaaS znacząco wzrosła. Do najpopularniejszych należą: e-mail, narzędzia księgowe, rozwiązania do automatyzacji procesów sprzedaży, helpdesk oraz zarządzanie wydatkami. Stanowią one około 30% wszystkich wdrożeń SaaS.
Rynek usług SaaS w Polsce
Rynek SaaS w Polsce jest bardzo młody. Nie istnieje niestety zbyt wiele raportów mówiących o jego wielkości i specyfice. Jednak według biura badawczo - analitycznego DiS, wartość naszego rynku SaaS w przypadku sektora MSP wynosi około 200 mln zł rocznie. Obecna jest już na nim większość wiodących globalnych dostawców usług cloud computing. Ponadto, wzrasta aktywność lokalnych firm IT, z których kilkadziesiąt oferuje aplikacje pracujące w modelu SaaS. W Polsce SaaS to obecnie etap poszukiwania nisz rynkowych. Rynek nadal się rozwija.
„Po pierwszych latach dominacji tego modelu wśród średnich i dużych przedsiębiorstw, zauważamy ewidentny wzrost zainteresowania rozwiązaniami SaaS wśród mikroprzedsiębiorstw. Małe firmy i startupy dostrzegły, iż dzięki SaaS mogą mieć dostęp do nowoczesnych rozwiązań w znacznie niższej cenie, a które do tej pory były zarezerwowane dla dużych firm” – wyjaśnia Michał Mysiak, Business Line Manager marki SMARTO, należącej do Aiton Caldwell SA.
- Opublikowany raport IDC „Poland's Cloud Services Market 2011-2015 Forecast and 2010 Competitive Analysis" informuje z kolei, że w 2010 roku wartość rynku cloud computingu w Polsce, stanowiła blisko 7% wartości całego rynku IT outsourcingu szacowanego na ponad 520 mln dolarów. Według prognoz IDC, w 2015 r. wydatki na publiczną chmurę osiągną w Polsce 70-80 mln dol.
Warunki rozwoju SaaS
Potrzeba czasu, by społeczeństwo przyzwyczaiło się do każdej nowości technologicznej. Tym bardziej, jeśli korzystanie z niej wiąże się z przepływem gotówki lub ryzykiem informatycznym, jak ma to często miejsce w modelu SaaS.
‘Pierwsze obawy internautów miały miejsce ze sklepami internetowymi, a następnie serwisami aukcyjnymi, gdyż większość Polaków nie miała zaufania do sieciowych transakcji. Musiało upłynąć kilka lat, zanim zaakceptowaliśmy zakupy przez internet. Identyczna sytuacja miała miejsce z bankowością elektroniczną i systemami rezerwacji podróży, biletów czy wycieczek zagranicznych. Dziś nie potrafimy sobie wyobrazić życia bez możliwości załatwienia wielu spraw przez internet. W tym właśnie kontekście na rynku pojawia się model SaaS, który może uprościć życie ludziom i firmom, a który wymaga czasu, by być w pełni zaakceptowanym i zrozumianym’ – powiedział Michał Mysiak.
- Rynek już oferuje wiele rozwiązań dostępnych wyłącznie przez internet. Wśród nich są systemy do zarządzania relacjami z klientami, obsługi finansowo-księgowej, wspomagające telekomunikację i wewnętrzny obieg informacji, a nawet systemy ERP – zintegrowane systemy informatyczne służące do zarządzania przedsiębiorstwem. Firmom z branży IT daje to możliwości poszerzania rynku o nowe grupy użytkowników. Klient nie martwi się o sprzęt, oprogramowanie działa na serwerze usługodawcy, odpadają również koszty licencji. Biznes wykazuje zainteresowanie tym modelem, do czego w dużym stopniu przyczyniło się Google, udostępniając darmowe aplikacje w chmurze.
Najważniejszymi czynnikami przemawiającymi za usługą SaaS są m.in. optymalizacja kosztów, szybkość wdrożenia oraz doskonała skalowalność i elastyczność w dopasowaniu do konkretnych oczekiwań klienta. Ponadto badania wskazują, że klienci są świadomi konieczności efektywniejszego wykorzystania zasobów teleinformatycznych, a szansy na to upatrują w modelu SaaS. Pewne trendy obserwowane są już teraz, bowiem rosnąca mobilność, konsumeryzacja czy wchodzenie na rynek pracy tzw. „digital natives”, czyli ludzi, którzy wychowali się na tej technologii sprawiają, że większość organizacji musi rozważyć możliwość skorzystania z nowych rozwiązań w celu dostosowania się do rozwijającego się pod względem technologicznym rynku.