Nowe Technologie

5 żelaznych zasad udanego biznesu w Sieci

Ostatnia aktualizacja: 26.12.2012 19:50
Jasno wyznaczone cele, orientacja na klienta oraz tworzenie relacji ze społecznościami internetowymi - to najważniejsze zasady, jakimi powinien kierować się przedsiębiorca prowadzący biznes w Sieci. Takie wnioski płyną z badań przeprowadzonych przez firmę Cal.pl, dostawcę usług hostingowych w Polsce.
5 żelaznych zasad udanego biznesu w Sieci
Foto: Glow Images/East News

 

Michał Trziszka, współwłaściciel i główny zarządzający Cal.pl, rozszerza ten zestaw o dwie dodatkowe zasady, o których warto pamiętać planując prowadzenie biznesu w internecie. Pierwsza każe traktować biznes w Sieci jak każdy inny, który wymaga realnych inwestycji, ale i może przynosić wymierne zyski. Michał Trziszka zauważa również, że prowadzenie działalności w sieci wymaga sporej dawki wytrwałości i cierpliwości, bowiem na sukces nie rzadko pracuje się latami.

Jasno stawiane cele

Prowadzenie biznesu wiąże się ze stawianiem sobie i współpracownikom celów, do których firma powinna zmierzać. Istnieje wiele metod wyznaczania celów i w zasadzie każda z nich może być przeniesiona na płaszczyznę biznesu prowadzonego w Sieci. Metoda S.M.A.R.T oparta jest na pięciu (w niektórych wariantach na siedmiu) wytycznych, które charakteryzują poprawnie sformułowany cel. Według S.M.A.R.T cel powinien być specyficzny (konkretny), mierzalny, osiągalny, istotny oraz  określony w czasie.

W trakcie wyznaczania celów, zarówno tych osobistych jak i dla mojej firmy, najczęściej posługuję się metodą S.M.A.R.T.” - informuje Michał Trziszka z Cal.pl. „Spośród pięciu cech, jakimi powinien charakteryzować się cel dla mnie najważniejsze są mierzalność celu oraz umiejscowienie go w czasie.” - kończy swoją wypowiedź Michał Trziszka.

Orientacja na klienta

W mocno konkurencyjnym otoczeniu jakim jest internet, hasło „Klient nasz Pan” nabiera szczególnego znaczenia. 76% ankietowanych osób jako główny powód kupowania w Sieci na pierwszym miejscu wymienia atrakcyjną cenę, nawet 10 - 30% niższą niż w tradycyjnym sklepie. Jednocześnie blisko połowa z nich deklaruje, że podejmując decyzje zakupowe kieruje się opiniami o sklepie. To klienci decydują o sukcesie lub porażce każdej firmy. Co ma wpływ na zadowolenie klientów?

Orientacja na klienta oznacza zrozumienie jego potrzeb. „W przypadku sklepu internetowego może to być zapewnienie wielu metod płatności (przelew, karta, pobranie) oraz rożnych opcji dostawy (kurier, poczta, odbiór osobisty.” - komentuje Michał Trziszka. Z drugiej strony, na zadowolenie klienta wpływa poziom obsługi, zgodność towaru lub usługi z ofertą, czy terminowość realizacji zamówień. Orientacja na klienta nie jest czymś, co jest dane od razu i na zawsze. Wsłuchując się w swoich klientów możemy nauczyć się pewnych zachowań. „Osobiście wychodzę z założenia, że orientacja na klienta wymaga solidnego zaplanowania i wdrożenia w firmie. Tylko w ten sposób każdy z klientów może być obsłużony na tym samym, najwyższym poziomie.” - kończy wypowiedź Trziszka.

Relacje ze społecznościami

Wydawać by się mogło, że współczesne firmy, marki, osoby muszą być obecne na Facebooku i Twitterze. „Moim zdaniem nie należy utożsamiać firmowej strony WWW z fanpage w serwisie społecznościowym.” - mówi Michał Trziszka z Cal.pl. Witryna internetowa służy do przedstawienia oferty, udostępniania informacji o produktach i danych kontaktowych. Serwisy takie jak Facebook, czy Twitter umożliwiają budowanie trwałych relacji ze społecznościami. Wiele firm buduje swój biznes właśnie wokół społeczności.

Za pomocą serwisów społecznościowych firmy mogą wchodzić w interakcje ze swoimi klientami, dostarczać im informacji o aktualnych promocjach oraz budować swój wizerunek. W dłuższym okresie czasu przekłada się to na regularny wzrost wyników sprzedaży.” - komentuje Michał Trziszka. „Znam dobrze kilka firm, które tak bardzo zatraciły się w zdobywaniu nowych zleceń, że zupełnie zapomniały o starych klientach. Budowanie relacji ze społecznościami jest jednym z tych narzędzi, które pozwalają zatrzymać starych klientów, wiernych marce firmy i jej produktom’’ – dodaje M. Trziszka.

Biznes, jak każdy inny

Internet otwiera nowe możliwości stworzenia dochodowego biznesu. W Sieci można zarabiać na wiele sposobów. Sklep internetowy, portal randkowy, serwis z aplikacjami mobilnymi, komercyjny blog, sprzedaż usług fotograficznych, świadczenie usług pozycjonowania, udzielanie porad np. prawnych online - to tylko niektóre z - przyznajmy szczerze, często powielanych - pomysłów na biznes w internecie. W każdym przypadku, jeśli zamierzamy prowadzić działalność w Sieci, nie należy zapominać że i tutaj wymagany jest dobry produkt, kapitał oraz wiedza na temat tego co się sprzedaje i jak sprzedawać. „Dla mnie najważniejsze jest, aby postrzegać biznes w sieci przez pryzmat realnych pieniędzy i realnych klientów.” - komentuje Michał Trziszka.

Przykłady Nk.pl i Facebooka pokazują, że liczy się pomysł, łut szczęścia i odrobina pracy. To kapitał, na którym można zarobić krocie.” - komentuje Michał Trziszka. „Ale takie przypadki są równie rzadkie, co szóstka w Lotto. Większość udanych przedsięwzięć internetowych bazuje na solidnym biznesplanie i jest poparta szczegółową analizą szans i zagrożeń.” - kończy swoją wypowiedź M. Trziszka.

 



autor: Robert Kamiński

Czytaj także

Polskie pomysły na e-biznes są słabe

Ostatnia aktualizacja: 25.03.2011 12:14
Niewielka część wnioskodawców dostała od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości pieniądze na innowacyjny interes. PARP tłumaczy to niską jakością projektów.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Miliardowy e-biznes w 2012

Ostatnia aktualizacja: 25.04.2012 00:00
Według raportów, analiz i prognoz różnych firm i instytucji, polski rynek e-commerce jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie. Zarówno teoretycy, jak i praktycy zgodnie przyznają, że potencjał e-commerce w Polsce nie został jeszcze w pełni odkryty i wykorzystany, a  najlepsze czasy dopiero nadejdą. Już teraz 70 proc. internautów deklaruje, że robi zakupy w sieci, wydajemy też coraz więcej. Dzięki temu w 2011 roku wartość e-handlu w Polsce wzrosła do ponad 17,5 mld zł.  
rozwiń zwiń
Czytaj także

Jak powstają strony www polskich firm?

Ostatnia aktualizacja: 20.12.2012 10:00
Jeszcze rok temu mówiło się, że blisko 1/3 polskich firm z sektora MŚP nie posiada własnej strony www. Jak jednak pokazują badania przeprowadzone przez Blink.pl, przedsiębiorcy coraz chętniej inwestują w marketing w sieci, udowadniając, że obecność w internecie to skuteczne narzędzie pozyskiwania nowych klientów.
rozwiń zwiń