Nowe Technologie

Małe firmy chcą pieniędzy z Polskie Inwestycje Rozwojowe SA

Ostatnia aktualizacja: 18.01.2013 12:11
Z programu Inwestycje Polskie chcą korzystać również przedsiębiorcy z sektora MŚP. Dla dużej grupy tych firm byłaby to pomoc niezbędna, by przetrwać głęboki kryzys, w którym jest Polska gospodarka.
Małe firmy chcą pieniędzy z Polskie Inwestycje Rozwojowe SA
Foto: Glow Images/East News

 

Spółka Polskie Inwestycje Rozwojowe S.A. ma zajmować się organizowaniem projektów i rozdysponowywaniem pieniędzy do ich finansowania. Decyzje mają być podejmowane we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Spółka poza własnym kapitałem będzie mogła również wypuszczać obligacje i zaciągać kredyty. Ministerstwo Skarbu Państwa ogłosiło konkurs na prezesa Inwestycji. Na oferty czeka do 30 stycznia.

MŚP

Sektor MSP liczy na wsparcie m.in. w formie kredytów obrotowych. Początkowo w kasie spółki Polskie Inwestycje Rozwojowe S.A. ma znaleźć się prawie 12 mld złotych pochodzących z prywatyzacji firm należących do Skarbu Państwa.

Program ogłoszony jesienią przez rząd zakłada finansowanie inwestycji strategicznych z punktu widzenia polskiej gospodarki. W ten sposób polska gospodarka ma mniej odczuwać braki po kończących się projektach unijnych. Wiadomo, że pieniądze z programu będą przeznaczane na projekty telekomunikacyjne, przemysłowe, energetyczne, gazowe oraz poszukiwanie i wydobycie gazu z łupków.

„Z deklaracji wynikało, ze pieniądze, które będą funkcjonowały w ramach Inwestycji Polskich, będą głównie skierowane na bardzo duże inwestycje , w dużej mierze o charakterze infrastrukturalnym. Czyli będą pomagały kontynuować te inwestycje, które zostały rozpoczęte wcześniej” – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.

Ale z tych środków chciałyby również skorzystać mniejsze firmy.

Był bardzo wyraźny sygnał, że są tam także pieniądze na kredyty obrotowe także dla mniejszych przedsiębiorstw. A więc te firmy, które mają dzisiaj kłopoty z pozyskaniem na rynku finansowym pieniądza nie tylko na inwestycje, ale na funkcjonowanie bieżące, dlatego że są zbyt małe, nie mają zabezpieczeń, nie mają majątku, będą mogły aplikować o pieniądze, które rząd wygeneruje i pozyskiwać w ten sposób kredyty. Będą to także pieniądze na poręczenia pod kredyty, które będą zaciągane przez mniejsze przedsiębiorstwa normalnie na rynku finansowym” – tłumaczy ekonomistka.

  • Firmy z segmentu MŚP stanowią 99,8 proc. polskich przedsiębiorstw i zatrudniają około 48 proc. dorosłych Polaków. Z szacunków GUS wynika, że wartość nowych inwestycji zmniejszyła się w drugiej połowie 2012 roku o 20 proc. Główna ekonomistka PKPP Lewiatan przypomina, że problemy segmentu MSP mają automatyczne przełożenie na wskaźnik bezrobocia. To – według szacunków rządu – może w tym roku wynieść około 13 proc., choć większość ekspertów uważa, że będzie o wiele wyższe.



autor: Cezary Tchorek-Helm

Czytaj także

Nowoczesny właściciel małej firmy

Ostatnia aktualizacja: 05.07.2012 00:00
Nastroje wśród przedsiębiorców wciąż się pogarszają i już ponad 30% właścicieli małych firm ocenia negatywnie polską gospodarkę. Jednak przedsiębiorcy z sektora MSP mają świadomość, że bezczynne czekanie na zmianę tej sytuacji nie uchroni ich od strat finansowych. Dlatego warto poszukać szybkich oszczędności wewnątrz firmy oraz mądrze zainwestować, aby trwale zredukować koszty.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Symantec: 7 najważniejszych prognoz dla MŚP

Ostatnia aktualizacja: 15.12.2012 12:09
W 2012 roku hakerzy uznali firmy z sektora MŚP za podmioty, które mogą pełnić rolę „kanału” umożliwiającego ataki na większe przedsiębiorstwa. Liczba ukierunkowanych działań wymierzonych w firmy zatrudniające mniej niż 250 pracowników podwoiła się, w połowie roku wzrastając do 36 proc. wszystkich zorientowanych ataków.
rozwiń zwiń
Czytaj także

MŚP nie wykorzystują internetu

Ostatnia aktualizacja: 28.01.2013 05:12
Polski sektor MŚP ma ciągle duży ale nie wykorzystany potencjał. Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową w swoim raporcie o transgranicznej działalności polskich sklepów internetowych podaje, że firmy średnie generują 26 proc. ruchu w zagranicznych zamówieniach. Większe firmy to jedynie 6 proc. tego wolumenu.
rozwiń zwiń