Organizacje te są w trakcie przygotowań lub są niemal gotowe do osiągnięcia dojrzałości w jej wykorzystaniu. Jednakże, podczas gdy jedna trzecia firm (32 procent) zgadza się, że dział IT jest obecnie głównym motorem wdrażania rozwiązań opartych o chmurę, odpowiedzialność za tego typu inicjatywy coraz bardziej przemieszcza się w stronę biznesu. Już 45 procent wszystkich organizacji informuje, że poszczególne jednostki biznesowe są odpowiedzialne za strategie wykorzystania chmury.
Badanie
Badanie wśród 460 liderów działów IT oraz starszych menadżerów z komórek biznesowych w dużych przedsiębiorstwach na całym świecie podkreśla rosnące znaczenie strategiczne chmury.
- Ponad trzy czwarte (76 procent) badanych firm posiada oficjalnie sformułowaną strategię dotyczącą zastosowania chmury. Jednakże istnieje wciąż niepewność dotycząca tego, kto w organizacji powinien być głównym motorem strategii wdrażania rozwiązań opartych na chmurze.
- Zarząd firmy jest postrzegany zarówno jako czynnik będący motorem takich inicjatyw (29 procent), jak również blokadą (28 procent), co sugeruje, że w wielu przypadkach osiąganie korzyści z chmury jest wciąż hamowane przez brak właściwego zrozumienia i zaangażowania na wysokim szczeblu zarządzania.
Korzyści z chmury są obecnie jasne i powszechnie zrozumiałe. Wdrożenie chmury z perspektywy organizacji to jednak zestaw istotnych zmian, pełniący coraz bardziej strategiczną rolę w organizacji – fenomen, który nazywamy „chmurą biznesową”. Inicjatywa wprowadzania rozwiązań w chmurze przenosi się z działu IT do jednostek biznesowych, w wyniku rosnącej koncentracji na uzyskaniu wymiernych rezultatów biznesowych.”, powiedział Ron Tolido, Senior Vice President, Chief Technology Officer of Applications, Continental Europe, Capgemini.
Obawy o bezpieczeństwo
Jednak na migrację do chmury mają wpływ utrzymujące się wątpliwości dotyczące zastosowania tej technologii.
- Ponad 40 procent respondentów odpowiedziało, że utrzymujące się obawy dotyczące bezpieczeństwa są przeszkodą we wprowadzeniu chmury i tylko 56 procent twierdzi, że ufają bezpieczeństwu danych przechowywanych w chmurze.
- Ponad jedna trzecia (35 procent) przytacza także problemy dotyczące suwerenności i poufności danych, związane z ich fizyczną lokalizacją jako kluczową barierę w przyjmowaniu rozwiązań opartych na chmurze, szczególnie w regionie EMEA.
- W rezultacie raport podkreśla preferencje dla prywatnych rozwiązań w chmurze: 40 procent organizacji preferuje rozwiązania zewnętrzne (off-premise) hostowane przez partnera, a kolejne 26 procent woli lokalne prywatne chmury obliczeniowe (on-premise).
W obliczu obaw o bezpieczeństwo, zarządzanie, jakość obsługi i zgodność z przepisami, przedsiębiorstwa wykazują ostrożność w wykorzystaniu usług opartych na chmurze obliczeniowej, przyjmując kiedy zachodzi potrzeba, podejście krok po kroku i migrując jedynie określone obszary i aplikacje do chmury. Dążąc do współpracy ze specjalistycznymi dostawcami w celu wsparcia potrzeb konkretnych działów lub funkcji, większość organizacji (72 procent) współpracuje lub planuje współpracę z więcej niż jednym dostawcą usług.
Nowe firmy mają łatwiej
Obecnie migracja aplikacji do chmury w dużej mierze skupia się na nowych obszarach biznesowych, a w mniejszym stopniu na istniejących rozwiązaniach. Biorąc pod uwagę nacisk na wspieranie nowych aplikacji w chmurze, dla 78 procent organizacji jest oczywiste, że technologia chmury obliczeniowej pozwoli na wprowadzenie poważnych zmian w największych przedsiębiorstwach na świecie. Migracja starszych aplikacji do chmury może być kosztowna i nie przynieść oczekiwanych korzyści, w przeciwieństwie do wykorzystania chmury w nowych rozwiązaniach, które pozwolą przedsiębiorstwom szybciej reagować na zmieniające się potrzeby i presję konkurencji tworząc rzeczywistą elastyczność i wyróżnienie na rynku.
W konsekwencji, raport podkreśla potrzebę bardziej skoordynowanego podejścia do tematu chmury w chwili, gdy przedsiębiorstwa próbują poruszać się w szybko rozwijającym się ekosystemie dostawców usług, platform i rozwiązań w chmurze, starając się odsuwać od rosnącej złożoności i wyzwań w zakresie zarządzania.
autor: Cezary Tchorek-Helm