Nowe Technologie

Cyfrowe NGO - efektywne tam, gdzie jest najbardziej potrzebne.

Ostatnia aktualizacja: 23.10.2013 11:10
Podczas międzynarodowej konferencji TechCamp, która tym razem odbyła się w Warszawie, przedstawiciele kilkudziesięciu organizacji non-profit spotkali się z polskimi i amerykańskimi ekspertami prezentującymi możliwości nowych technologii w zakresie komunikacji.
TechCamp
TechCampFoto: materiały prasowe

Sesję plenarną otworzył Michał Boni – Minister Administracji i Cyfryzacji. Patronat biznesowy konferencji objął Microsoft.

Organizacje non-profit działają tak samo jak inne organizacje i firmy, ale nie zawsze mają środki na wdrażanie najnowszych technologii. Microsoft od lat wspiera organizacje pozarządowe w pozyskiwaniu najświeższych rozwiązań technologicznych przeznaczając na to tylko w zeszłym roku rozrachunkowym globalnie prawie 800 milionów dolarów, które trafiły do ponad 70 tysięcy organizacji z ponad 115 krajów w formie oprogramowania, usług oraz grantów finansowych.

W Polsce w tym samym okresie wsparcie dotarło do 470 NGO i przekroczyło wartość 6 milionów złotych – mówi Krzysztof Folek, Dyrektor ds. wsparcia technologicznego młodych firm w polskim oddziale Microsoft – Od września tego roku organizacje non-profit mają także bezpłatny dostęp do usługi Office 365, która umożliwia korzystanie ze wszystkich benefitów, jakie daje chmura w zarządzaniu i komunikowaniu się w ramach firmy. Wśród wielu innych najmocniejszymi zaletami tego rozwiązania jest usprawnienie współpracy poprzez mobilność i dostęp do wszystkich zasobów z każdego miejsca i urządzenia, bezpieczeństwo danych oraz minimalizacja kosztów IT. Dzięki tym wyróżnikom organizacja może być efektywna wszędzie tam, gdzie jest naprawdę potrzebna i wesprzeć jeszcze większą liczbę swoich beneficjentów. Wydarzenia takie jak TechCamp są szczególnie wartościowe dla organizacji, ponieważ wspierają powstanie konkretnych rozwiązań i projektów, które będą używane i rozwijane w realnym środowisku”.

TechCamp to program Departamentu Stanu USA obejmujący organizowane w różnych krajach świata konferencje na temat praktycznego wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych w budowaniu demokracji i wzmacnianiu społeczeństwa obywatelskiego.

  • Tematem przewodnim polskiego TechCampu była komunikacja w organizacjach pozarządowych. Uczestnicy wraz z osobami prowadzącymi sesje poszukiwali konkretnych rozwiązań oraz miejsca dla polskich NGO w obszarach takich jak dziennikarstwo obywatelskie, crowdsourcing & crowdfunding, mapowanie danych i wydarzeń, mobilizacja online – przyszłe modele zaangażowania społecznego, media społecznościowe w działaniach organizacji, bezpieczeństwo i prywatność w epoce cyfrowej czy infografiki i wizualizacja danych.
  • Ambicją TechCampów jest wychodzenie naprzeciw konkretnym problemom współczesnego świata. To dwudniowa praca warsztatowa, w wyniku której powstają pomysły na nowe, konkretne rozwiązania, narzędzia bądź innowacyjne zastosowania popularnych technologii. Rezultaty konferencji prezentowane są online – zarówno w języku danego kraju, jak i angielskim, dzięki czemu mogą przydać się szerokiej grupie organizacji i społeczników.
  • Spośród propozycji wypracowanych podczas warszawskiego TechCampu komisja ekspertów wybrała trzy, które uzyskały dofinansowanie – mini-granty ufundowane przez Intel i PAFW. Efekty projektów będą bezpłatnie dostępne w Internecie dla wszystkich zainteresowanych.

Organizatorzy liczą, że konferencja stanowić będzie inspirację i źródło konkretnych rozwiązań dla trzeciego sektora. Badanie „Codzienne życie organizacji pozarządowych w Polsce” z 2012 roku pokazało bowiem, że polskie NGO nie wykorzystują w pełni potencjału nowych mediów. Choć 72% używa maili, niewiele korzysta z bardziej zaawansowanych narzędzi, np. komunikatorów (19%), kalendarzy online (8%), programów wspomagających zarządzanie projektami (4%). Dla organizacji z terenów wiejskich i małych miejscowości wskaźniki są niższe niż w miastach powyższej 20 tysięcy mieszkańców, np. tylko 6% lokalnych NGO dystrybuuje newsletter (w miastach: 15%), 12% korzysta z mediów społecznościowych (w miastach: 29%). Tymczasem umiejętność świadomego i skutecznego korzystania z nowych mediów, umiejętność ich racjonalnego wyboru, adekwatnego do potrzeb danej organizacji, może przyczynić się do zwiększenia skuteczności w realizacji misji, promocji realizowanych inicjatyw i znalezienia sprzymierzeńców oraz, co również istotne, do znaczącego obniżenia kosztów działalności.

Polska edycja konferencji została zorganizowana we współpracy pomiędzy Biurem eDyplomacji Departamentu Stanu, Ambasadą USA w Warszawie, Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności (PAFW) oraz Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI). Partnerem strategicznym konferencji jest Intel, partnerem biznesowym – Microsoft, zaś partnerami merytorycznymi: Fundacja TechSoup, Centrum Cyfrowe oraz Fundacja Widzialni.

Więcej na stronie konferencji: https:\/\/www.techcampwarsaw.org/pl/

 

 


autor: Cezary Tchorek-Helm

Czytaj także

Office 365 za darmo dla organizacji non-profit

Ostatnia aktualizacja: 10.09.2013 16:06
Firma Microsoft poinformowała dzisiaj o ogólnoświatowej dostępności Office 365 dla organizacji non-profit. Jest to usługa przeznaczona dla organizacji non-profit i pozarządowych (NGO).
rozwiń zwiń
Czytaj także

Microsoft wspiera organizacje pozarządowe

Ostatnia aktualizacja: 16.10.2013 07:29
Od września 2013 organizacje non-profit mają dostęp do usługi Office 365, co jest częścią globalnego programu wsparcia NGO realizowanego przez Microsoft.
rozwiń zwiń