Jej ideą jest możliwość łączenia przekazów marketingowych (również personalizowanych) z dokumentami transakcyjnymi, takimi jak: rachunki, billingi, wyciągi z konta, faktury, harmonogramy spłat czy odcinki płatnicze. Wysoką efektywność łączenia funkcji informacyjnej i transakcyjnej potwierdzają badania.
Prawie wszyscy odbiorcy dokumentów zapoznają się z ich treścią. Dwukrotnie zagląda do nich 85% użytkowników, a trzykrotnie – 13% (Xerox). Natomiast zwykłe przekazy reklamowe czyta tylko 10% z nich. Według raportu „The Power of Transpromo” (RR Donnelley, 2011), adresaci dłużej przeglądają rachunki (60 – 180 s) i oświadczenia (42 s) niż materiały reklamowe w formie ulotki (15 s) lub e-maila (18 s). Jak pokazują analizy, kolorowy druk zwiększa sprzedażową efektywność zarówno komunikatów finansowych, jak i reklamowych do 80%, a pożądaną reakcję (dokonanie płatności) wywołuje nawet w 30% przypadków zapoznania się z ich zawartością („The Power of Transpromo”, RR Donnelley, 2011). Dokumenty transakcyjno-promocyjne mogą być jeszcze bardziej skuteczne dzięki personalizacji – zaawansowanej formie usługi transpromo.
– Konsumenci przyzwyczaili się do indywidualnego traktowania i bezpośredniego podejścia w komunikacji marketingowej dzięki marketingowi internetowemu i telemarketingowi. Przedsiębiorcy zdają sobie sprawę, że personalizacja wpływa na odbiór marki, kształtowanie jej wizerunku i jej relacje z klientami – mówi Ewa Kołodziej, ekspert ds. Korespondencji Masowej Unizeto Technologies SA – Dlatego firmy na całym świecie z powodzeniem wykorzystują ją do tworzenia i dystrybucji dedykowanej korespondencji transakcyjno‑promocyjne, zawierającej spersonalizowany tekst i layout.
W Europie z personalizacji najczęściej korzystają przedsiębiorcy z Hiszpanii i Francji. Ogromną popularność dedykowany druk transpromo zyskał w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie.
Personalizację stosują firmy z różnych branż: od finansowej przez telekomunikacyjną po turystyczną. Wśród marek promujących się przy zastosowaniu wydruków personalizowanych znalazły się: Vodafone, Pantone, Volkswagen, Ford czy Marks & Spencer. Deutsche Post – światowy lider pocztowy i logistyczny – wysyła dokumenty zawierające zestawienia płatnicze i powiadomienia o zmianach z nadrukowanymi kolorowymi reklamami. Niemiecki gigant personalizuje dystrybuowane materiały transakcyjno-promocyjne, zamieszczając w nich wskazówki dla konkretnych klientów, np. jak zmienić taryfę. Lufthansa również wykorzystuje personalizację – bilety tych linii lotniczych zawierają dedykowane reklamy wypożyczalni samochodów i hotelów.
Personalizacja wydruków transakcyjno-promocyjnych to trend, który wkrótce obecny będzie także w Polsce.
autor: Robert Kamiński