Eksperci email marketingu z GetResponse, największego w Polsce dostawcy usług email marketingowych, już po raz drugi podjęli się sprawdzenia stanu email marketingu w Polsce. W tym celu przebadali 223 różnej wielkości firmy z 15 branż.
Określenie poziomu zaawansowania i skuteczności email marketingu w Polsce opierało się na analizie takich elementów jak: budowa listy odbiorców, segmentacja, dostarczalność oraz optymalizacji wysyłanych newsletterów.
- Z badania wynika, że najwyższy poziom email marketingu prezentują największe firmy zatrudniające ponad 250 pracowników. Osiągnęły one średni wynik na poziomie 67%. Co ciekawe, w ubiegłym roku na pierwszym miejscu - ze średnim wynikiem 69% - znajdowały się firmy z sektora średnich przedsiębiorstw (51-250 pracowników).
- Branżą, która najlepiej radzi sobie w marketingu opartym na wiadomościach email są nieruchomości (73%). Udało im się zdetronizować ubiegłorocznego lidera, branżę e-commerce, która w tym roku osiągnęła minimalnie gorszy wynik (72%) i zajęła drugie miejsce w rankingu.
Wyniki badania wskazują, że nie wszystkie elementy kampanii email marketingowych traktowane są równomiernie. Największą uwagę przebadane firmy przywiązują do budowania baz subskrybentów, optymalizacji formularzy zapisu i dostarczalności wysyłanych wiadomości. A mimo to, i tak w tych elementach można zauważyć niekonsekwencję w działaniu i stosowanie tylko niektórych – zazwyczaj tych najpopularniejszych – narzędzi i taktyk, np. stosowania formularzy zapisu (84%), umieszczania linka umożliwiającego rezygnację z subksrypcji (84%), czy regularnej wysyłki newslettera (72%).
"Email marketing nie jest wyodrębnioną metodą komunikacji w firmach, ale działa w synergii z innymi technikami marketingowymi. Ważnym zjawiskiem jest co raz większa popularność wykorzystywania profesjonalnych platform do email marketingu przez organizacje, co ma kluczowe znaczenie dla firm dbających o dostarczalność wysyłanych wiadomości." - komentuje wyniki badania Maciek Ossowski, dyrektor działu Edukacji w GetResponse.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie 19.08 - 09.09.2013 r. Szczegółową analizę badania oraz porównanie z wynikami z ubiegłego roku można znaleźć w raporcie "Stan email marketingu w Polsce 2013".
- Patronami medialnymi raportu są: Nowoczesna Firma, Marketing w Praktyce, Mensis.pl, blog Anny Miotk, Brief, WirtualneMedia.pl, Bankier.pl oraz Wirtualna Polska.
- Patronatem merytorycznym raport objęli: Lewiatan, IAB Polska oraz Polskie Stowarzyszenie Marketingu.
autor: Cezary Tchorek-Helm