Pomagają one ocenić kandydatów nie tylko na podstawie umiejętności czy wiedzy, ale także sposobu, w jaki korzystają z nowych technologii. Dzięki takim rozwiązaniom badacze firmy Evolv odkryli, że osoby posiadające więcej niż cztery konta w mediach społecznościowych mają większą tendencję do częstej zmiany zatrudnienia, a karani pracownicy lepiej sprawdzają się w obsłudze klienta niż ci, którzy nigdy nie weszli w konflikt z prawem.
- Działy HR w Polsce chętnie korzystają z nowoczesnych narządzi, m.in. by rekrutować i szkolić pracowników. Według badania „Wyzwania HR 2012”, 90% firm szuka nowych pracowników w Internecie. Jak wskazuje raport Grupy Pracuj z ubiegłego roku, ok. 3% organizacji przeprowadza rekrutację wyłącznie online, bez spotkania z kandydatami. Co więcej, przedsiębiorstwa coraz częściej wykonują tego typu procesy z pomocą social media.
Jednak, jak pokazuje raport „HR Technology 2013” przygotowany w Wielkiej Brytanii, nie wszystkie organizacje są zadowolone ze stosowanych przez siebie rozwiązań. 62% respondentów z działów HR pracuje na przestarzałych systemach. Wielu chce je zmienić ze względu na brak funkcjonalności. Przyczyną problemów ze sprzętem może być problem z narastającą ilością danych, jakie przetwarzają rekruterzy.
Przyjmowanie osób do pracy oraz przetwarzanie CV i listów motywacyjnych może stanowić wyzwanie, gdy na jedno ogłoszenie o pracę przychodzi nawet kilkaset odpowiedzi.
- Działy kadr gromadzą setki tysięcy dokumentów zawierających dane pracowników. Zarządzanie tak ogromną ilością materiałów zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej stanowi dla nich ogromne wyzwanie. Wiele z nich sięga po systemy z zakresu zarządzania dokumentami (ang. DMS – Document Management System) do kategoryzowania, przechowywania i przetwarzania danych gromadzonych w magazynach, na wewnętrznych serwerach i zewnętrznych repozytoriach w chmurze. Dzięki outsourcingowi procesów skanowania i przetwarzania dokumentów oraz korespondencji masowej, przedsiębiorstwa i instytucje publiczne mogą zaoszczędzić nawet 40% związanych z tym kosztów – mówi Maciej Nuckowski, Dyrektor Działu Usług, Xerox Polska.
Dane, które spływają do firm, często mogą powiedzieć o kandydatach więcej, jeśli podda się je bardziej szczegółowym niż zazwyczaj pomiarom. Dla przykładu, badania z 2013 r. cytowane przez The Economist pokazują, że użytkownicy korzystający z samodzielnie zainstalowanej przeglądarki lepiej radzą sobie w pracy i wykazują mniejsze prawdopodobieństwo częstej zmiany zatrudnienia. Analiza aplikacji oraz wyników pracy pozwoliła także stwierdzić, że osoby z przeszłością kryminalną (które zwykle są mniej preferowanymi kandydatami) lepiej radzą sobie z obsługą klienta niż te, które mają „czystą” kartotekę.
Istotnym aspektem przetwarzania przez specjalistów ds. HR wrażliwych danych jest bezpieczeństwo. Z ich utratą mogą wiązać się zarówno finansowe, jak i prawne konsekwencje. Dlatego podczas rekrutacji ważne jest, aby stosować nowoczesne narzędzia IT, które chronią informacje zebrane od kandydatów zawarte w CV i listach motywacyjnych.
Przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają także z nowych technologii, przeprowadzając inne procesy z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi, takie jak ewaluacja czy wdrażanie pracowników. Zaawansowane technologie wspierają także firmy w zarządzaniu mobilnymi kadrami.
- Firmy, które wolą skupić się na swoich kluczowych zadaniach, zlecają działania związane z zarządzaniem kadrami zewnętrznym podmiotom. Korzyścią jest dla nich m.in. to, że nie muszą inwestować we własną infrastrukturę IT i mogą korzystać z najnowszych technologii partnera. Według Globalnego Barometru HR 2013 w Polsce z outsourcingu procesów kadrowo płacowych korzysta 29% przedsiębiorstw. 26% zleca na zewnątrz obsługę projektów tymczasowych, a 24% szkolenia. Według danych Instytutu Outsourcingu, na zleceniu zadań HR zewnętrznemu dostawcy można zaoszczędzić nawet 30%.
autor: Informacja prasowa