Nowe Technologie

Kolejny rok spadków na rynku materiałów eksploatacyjnych

Ostatnia aktualizacja: 13.04.2013 12:57
W roku 2012 konsumpcja materiałów eksploatacyjnych do urządzeń drukujących spadła w Polsce o 2,2% rok do roku i wyniosła ponad 15 mln sztuk. Jest to drugi rok spadków na tym rynku, aczkolwiek w 2012 był on mniejszy niż rok wcześniej.
Kolejny rok spadków na rynku materiałów eksploatacyjnych

Największy wpływ na powyższy trend ma rozwój bazy zainstalowanej urządzeń drukujących, która w przypadku urządzeń atramentowych konsekwentnie się kurczy, a w przypadku urządzeń laserowych wolno rośnie. Nie bez znaczenia pozostają także zmiany w strategii w segmencie vendorów oryginalnych oraz modyfikacje oferty połączonej z wprowadzeniem kartridży o większej pojemności (wielopaki, kartridże XXL etc.), a także rozwój segmentu usług typu managed print, document managment, itp. Dodatkowy negatywny wpływ na rynek miała ogólna, słaba koniunktura gospodarcza w kraju i w Europie.

Spadki odnotowano głównie w segmencie kartridży atramentowych. Konsumpcja tonerów laserowych w porównaniu z rokiem 2011 była niemal identyczna. Konsumpcja kartridży i tonerów oryginalnych spadała w 2012 szybciej niż konsumpcja materiałów kompatybilnych, co skutkowało nieznacznym wzrostem udziału segmentu materiałów kompatybilnych w całym rynk. Zwiększył się także eksport równoległy produktów oryginalnych.

Rok 2012 cechowała silna konkurencyjna walka zarówno na linii vendorzy oryginalni i producenci kompatybilni, jak i wewnątrz tej ostatniej grupy. IDC spodziewa się nasilenia działań prawnych ze strony producentów oryginalnych, szczególnie w stosunku do firm oferujących na rynku tzw. klony, czyli zamienniki produkowane od zera, a nie regenerowane. Może to spowodować wzrost udziałów materiałów oryginalnych w całym rynku eksploatacjii. Z drugiej strony, mimo ciągle dużego rozdrobnienia w segmencie vendorów kompatybilnych,  daje się zauważyć postępującą dominację dużych marek. Wiodący producenci alternatywni przejmują konkurencyjne firmy, są bardzo aktywni na polu marketingowym, inwestują na rynkach zagranicznych i stanowią coraz silniejszą konkurencję dla vendorów oryginalnych.

IDC Bi-Annual Consumables Tracker to półroczne badanie rynku materiałów eksploatacyjnych w regionie EMEA, obejmujące sprzedaż laserowych tonerów i atramentowych kartridży drukujących.



autor: Robert Kamiński