Nowe Technologie

Tablet wygrywa na rynku

Ostatnia aktualizacja: 26.09.2013 07:32
Wg prognoz firmy badawczej GfK Polonia, w 2013 sprzeda się nawet 2,5 razy więcej tabletów niż w roku poprzednim. Komputery przenośne straciły dominującą pozycję na rynku.
Andrzej Sowiński, dyrektor generalny Lenovo Polska
Andrzej Sowiński, dyrektor generalny Lenovo PolskaFoto: materiały prasowe

Już w tej chwili sprzedaż tabletów i komputerów przenośnych są na porównywalnym poziomie. Okres rozpoczęcia roku szkolnego wbrew nadziejom producentów nie przyniósł jednak znacznego wzrostu sprzedaży Dzięki 2,5-krotnemu wzrostowi sprzedaży tabletów do poziomu znacznie przekraczającego milion urządzeń rocznie, cały rynek jest na plusie.

– Trend wzrostowy widoczny jest od pewnego czasu, ale w tej chwili widać kumulację – wzrost sprzedaży tabletów osiąga swój szczyt – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Andrzej Sowiński, dyrektor generalny Lenovo Polska.

Coraz więcej użytkowników zamiast klasycznego laptopa decyduje się na zakup tabletu. Potwierdzają to dane GfK Polonia.  W segmencie komputerów przenośnych w tym roku będzie jednak spadek – od 3 do 5 proc., głównie z powodu prawie całkowitego zniknięcia z rynku netbooków.

Tablety przed laptopami

W maju po raz pierwszy sprzedaż tabletów była większa od sprzedaży komputerów przenośnych. Jak podkreśla Maciej Piekarski, IT Product Manager z GfK Polonia, wynika to z popularności tych urządzeń jako prezentów komunijnych. W całym 2013 r. wyniki sprzedaży obydwu typów sprzętów będą na porównywalnym poziomie, ale już za rok tablety mają zdominować rynek.

– Trudno prognozować co będzie w 2014 roku, bo to są rynki bardzo dynamiczne. Nie spodziewam się jednak radykalnej zmiany na rynku komputerów mobilnych. Sprzedaż tabletów będzie rosła, ale niemożliwe jest powtórzenie tegorocznych wzrostów. Spodziewam około 50-60 proc. wzrostu. Możemy założyć z dużą dozą prawdopodobieństwa, że w przyszłym roku tabletów sprzeda się więcej niż komputerów przenośnych – prognozuje Maciej Piekarski.

Dyrektor generalny Lenovo, które jest największym dostawcą komputerów osobistych w Polsce, jest jednak spokojny o sprzedaż laptopów.

– Sporo użytkowników zostanie przy tabletach – to typowi konsumenci treści internetowej. Natomiast duża część powróci jednak do korzystania z laptopa jako podstawowego narzędzia, lub będzie wykorzystywać obydwa urządzenia. Na tablecie ciężko jest tworzyć profesjonalny kontent – podkreśla Andrzej Sowiński.

Najchętniej kupowane są w tej chwili tablety z 7-calowym ekranem. Rosnąca sprzedaż i coraz większa konkurencja sprawiają, że ceny urządzeń spadają. Część rynku zdobyły tablety tańszych marek, tzw. B-brandów, co doprowadziło również do obniżenia cen markowych produktów.

Uczniowie i studenci wspomagają sprzedaż

Tablety, podobnie jak smartfony, są szczególnie popularne wśród młodych użytkowników. Dlatego Lenovo, które według danych IDC ma 22,8 proc. udziału w polskim rynku i jest liderem podwajającym sprzedaż rok do roku, cieszy się z sezonu ponownego rozpoczęcia roku szkolnego.

– Sprzedawcy nie zauważają dużego wzrostu sprzedaży w tegorocznym okresie „back to school”. Jest to raczej stabilny poziom, podobny do tego sprzed roku. Nas natomiast  cieszy fakt, że na tle całego rynku, Lenovo bardzo dynamicznie zwiększa swój udział w sprzedaży – podkreśla Sowiński.

 



autor: Cezary Tchorek-Helm

Czytaj także

Pecet, laptop czy all-in-one - co najlepsze do biura?

Ostatnia aktualizacja: 24.06.2013 10:46
Czasy, kiedy komputer biurowy musiał koniecznie być (szarą) skrzynką dawno już minęły. Przygotowując stanowisko dla pracownika możesz wybierać spośród przynajmniej trzech różnych rodzajów urządzeń.
rozwiń zwiń
Czytaj także

Koniec ery PC

Ostatnia aktualizacja: 21.09.2013 10:45
Rewolucje mają to do siebie, że przychodzą niepostrzeżenie a dynamika zmiany jest początkowo niezauważalna. Obecnie wszystkie czynniki, zarówno biznesowe jak i technologiczne pokazują, że branża technologiczna wchodzi w okres zmiany.
rozwiń zwiń