Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Katarzyna Rogowska 09.05.2021

Emocjonalność jako cecha muzeów narracyjnych

Zbliżają się wakacje, czas, kiedy dużo zwiedzamy. Bardzo często odwiedzamy wtedy także muzea, wśród których szczególnym zainteresowaniem cieszą się muzea narracyjne. Narracyjne, czyli... jakie? Skąd one się wzięły i czym się różnią od muzeów nie narracyjnych, tradycyjnych? Są gorsze czy lepsze? Od jak dawna istnieją? To tylko kilka pytań, na które odpowiadali goście w audycji "Trójka literacka".

– W pewnym momencie muzea tradycyjne zaczęły się źle kojarzyć: stąd dość negatywny wydźwięk określeń w stylu "to muzeum", albo "to skansen" jako czegoś, co jest przestarzałe, nudne i nie budzi zainteresowania – wskazuje prof. Anna Nasiłowska z Instytutu Badań Literackich.

Stąd był już krok do powstania nowego typu muzeów. – Muzea narracyjne czasem nazywa się "muzeami nowymi", gdyż jest to stosunkowo nowy wynalazek, sięgający 30-40 lat wstecz – potwierdza historyk muzealnictwa, dr Łukasz Bukowiecki.


Posłuchaj
36:31 2021_05_09 13_08_04_PR3_Trojka_Literacka.mp3 Muzeum narracyjne, czyli jakie? (Trójka literacka)

– Punktem wyjścia muzeum tradycyjnego jest kolekcja eksponatów: materialne zbiory, często tworzone przez prywatne osoby, później udostępniane publicznie – tłumaczy dr Bukowiecki. – Natomiast w muzeach narracyjnych punktem wyjścia jest historia, którą muzeum chce opowiedzieć. Dopiero do tej narracji, pewnego schematu fabularnego czy kompozycyjnego dobiera się eksponaty: nie tylko materialne, także narracyjne, ikonografię itd. – wyjaśnia.

Wobec takiego rozróżnienia mogą pojawić się wątpliwości: przecież w "starym" muzeum wokół eksponatu przewodnik czy plansza także budują jakąś narrację. – Spór o definicję muzeum narracyjnego jest właściwie nierozwiązywalny. Chodzi głównie o proporcje: czy narracja, tekst jest opisem eksponatu, czy to eksponat jest ilustracją do tekstu, opowieści – zgadza się dr Bukowiecki.

– Mamy też w Polsce problem z niedostatkiem eksponatów ilustrujących bardzo ważne tematy historyczne czy artystyczne. Gdybyśmy mieli ich dużo, ekspozycja tworzona z autentycznych zabytków wyglądałaby inaczej – zwraca uwagę prof. Nasiłowska. – Tymczasem w bardzo wielu wypadkach musimy opowiadać, jak zmienił się świat, jak wyglądał przedtem i... pokazywać rozmiar zniszczeń. Taką sytuację mamy w Warszawie – dodaje.

Konferencja "Muzeum i zmiana": Jak muzea narracyjne zmieniają podejście do historii?/YouTube Muzeum Powstania Warszawskiego

***

Tytuł audycji: Trójka literacka
Prowadzi: Magdalena Złotnicka
Goście: prof. Anna Nasiłowska (Instytut Badań Literackich), dr Łukasz Bukowiecki (historyk muzealnictwa)
Data emisji: 09.05.2021
Godzina emisji: 13.08

pr