Jak tłumaczy Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce, te zmiany wcale nie są związane z budżetem. - Potrzeba chęci. Należy wzmocnić Urząd Transportu Kolejowego. Mnogość spółek nie przeszkadza w funkcjonowaniu, ważne, by miały one jednakowe zasady bezpieczeństwa - podkreśla gość Kuby Strzyczkowskiego.
Od 2007 Komisja Europejska wypłaciła zaledwie 1 proc. z puli przeznaczonej na modernizację. Eksperci KE wykazali w specjalnym audycie, że PKP nie umie wydać unijnych pieniędzy. Zgodnie z raportem PKP straci 400 mln euro unijnych dotacji, w najgorszym wariancie - jeśli pieniądze będą pozyskiwane tak nieporadnie jak teraz - PKP straci 1 miliard 800 tys. euro. Leszek Miętek wskazuje, że do każdej inwestycji unijnej wymagany jest wkład własny, a pieniędzy brakuje, podobnie jak firm, które zajmowałyby się kwestiami modernizacji linii kolejowych.
Gość Trójki przekonuje, że od wielu lat polityka transportowa państwa jest antykolejowa. Wtorkowy protest kolejarzy w stolicy związany był z poprawą bezpieczeństwa w ruchu kolejowym. Od kilkunastu lat w Polsce zachodzą głębokie procesy liberalizacji, które sprawiają, że w miejsce jednej organizacji, mamy kilkadziesiąt spółek. - Każdy z przewoźników ustala swoje przepisy. Nie ma instytucji, która odpowiadałaby za kwestie bezpieczeństwa. Oczekujemy, że Urząd Transportu Kolejowego będzie miał możliwość odpowiadania za kwestie bezpieczeństwa na kolei, a nie tylko za czystość toalet - mówi Leszek Miętek.
Zbigniew Rynasiewicz (PO, komisja infrastruktury) przekonuje, że unijne środki można przesunąć na drogi, jeśli Bruksela się na taki manewr zgodzi. - Inwestycje są prowadzone. Ci, którzy jeżdżą polskimi kolejami, je widzą. Zależy nam na tym, by poprawiać polską kolej. Projekt zmiany ustawy o transporcie kolejowym uwzględnia te postulaty. Jestem gorącym zwolennikiem zwiększenia kompetencji Urzędu Transportu Kolejowego. Musimy zmierzać także do tego, aby cała infrastruktura kolejowa była w rękach państwa - ocenia polityk PO.
O sytuacji polskiej kolei i zapowiadanych na czwartek zmianach kadrowych w zarządzie PKP SA dyskutowali słuchacze i eksperci, wśród których byli: dr Jakub Majewski (analityk rynku kolejowego z Pracowni Polityki Transportowej); Krzysztof Rytel (Centrum Zrównoważonego Transportu); Mirosław Siemieniec (rzecznik prasowy Polskich Linii Kolejowych) i Karol Trammer (redaktor naczelny dwumiesięcznika "Z biegiem szyn").
Audycji "Za, a nawet przeciw" można słuchać od poniedziałku do czwartku w samo południe.