Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Gabriela Skonieczna 20.06.2016

Niezwykła moc nanocząstek

Opowiemy o prekursorskich badaniach polskich naukowców z zakresu nanobioinżynierii i o biologicznych właściwościach nanocząstek.

O właściwościach nanoczęstek m.in. złota, srebra, diamentu, fulerenów, a także grafenu, odkrytej niedawno dwuwymiarowej postaci węgla porozmawiamy z profesor Ewą Sawosz-Chwalibóg z Zakładu Nanobiotechnologii SGGW.

Polscy badacze odkryli, że nanocząstki, czyli fragmenty pierwiastka lub związku, rozdrobnione do wielkości poniżej 100 nanometrów, uzyskują w wyniku dezintegracji całkowicie nowe cechy, najczęściej unikalne w porównaniu do wyjściowej makro-bryły. W wyniku przeprowadzonych eksperymentów ustalili także, że grafen oddziałuje na różne struktury biologiczne – m.in. na bakterie, a także na komórki nowotworowe. Wyniki tych badań pozwolą być może na opracowanie nowych metod walki z mikrobami i niektórymi nowotworami.

Do słuchania audycji "Wieczór odkrywców" w paśmie "Eureka - kultura i nauka" w poniedziałek (20.06) między 19.30 a 21.00 zapraszają Anna Stempniak i Krzysztof Michalski.

gs