Okazuje się, że polskie pomysły technologiczne coraz częściej są doceniane na świecie.
Zwycięski katamaran, Energa Solar II mierzy 8 metrów, waży ok. 350 kilogramów, a porusza się ze średnią prędkością 12 km na godzinę. Jej jedynym źródłem zasilania jest energia słoneczna.
Podczas międzynarodowych zawodów Frisian Solar Challenge polska konstrukcja okazała się być bezkonkurencyjna. W "solarowych regatach"wzięło udział ponad 40 łodzi z całego świata, m.in. z USA, Belgii, Holandii i Niemiec. Jednak trójmiejski Solar, który pokonał konkursowy dystans 220 km w czasie 19 godz. 25 min i 8 s okazał się być bezkonkurencyjny.
Jak podkreślają konstruktorzy słonecznej maszyny - to nie jest imponująca prędkość, jednak należy pamiętać o tym, ze jedynym źródłem energii jest energia słoneczna
Słoneczne regaty, bo tak można śmiało określić międzynarodowe zawody łodzi solarnych w Holandii, to jedyne międzynarodowe zawody takich łodzi w Europie.
O wykorzystanej technologii podczas budowy słonecznej łodzi, o samej konstrukcji łodzi oraz o zawodach w programie " Wieczór Odkrywców" opowiadali dr inż. Wojciech Litwin i mgr inż. Dariusz Duda z Wydziału Oceanotechniki i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej.
(mb)