Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Petar Petrovic 12.10.2011

Ucz się tak, by wykorzystać wiedzę w przyszłości

Nowy egzamin gimnazjalny sprawdzi nie tylko wiedzę szczegółową, lecz także umiejętność rozumowania, argumentacji oraz krytycznego i twórczego myślenia.
Ucz się tak, by wykorzystać wiedzę w przyszłościGlow Images/East News

Będzie się składał z takich samych trzech części co dotychczas, czyli z części humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej i z zakresu języka obcego nowożytnego, ale każda będzie miała inną strukturę.

Zmiany w egzaminach gimnazjalnych polegają głównie na podzieleniu każdej części egzaminu na dwie grupy zadań. Zwiększony został również czas trawania części I i II egzaminu, przy czym poszczególne zadania będą też bardziej pracochłonne.

– Chcemy, żeby te wszystkie umiejętności przyswajane przez ucznia w szkole przydały mu się w dalszym życiu – powiedziała prof. Jolanta Choińska-Mika, szef zespołu dydaktyków, historyk.

W radiowej Jedynce ("Popołudnie z Jedynką") zaznaczyła, że ważne jest to, by uczniowie potrafili wykorzystać wyuczoną wiedzę.

– Jeżeli uczy się tego, kiedy który król panował, to stojąc przed zamkiem w Malborku i znając datę jego powstania, jest się w stanie powiązać go z konkretnym władcą – tłumaczyła prof. Jolanta Choińska-Mika.

Prof. Michał Fedorowicz, dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych, informował, że nową podstawę programową łatwiej się przyswaja niż poprzednią, ponieważ jest bardziej precyzyjna.

– Konkretyzuje zadania szczegółowe, pokazuje jasno wymagania ogólne. Każde zadanie, które proponujemy gimnazjalistom, zakotwiczone jest w podstawie programowej i dążymy do tego, żeby praca w szkole zmierzała do rozwijania ogólnych umiejętności – podsumował.

(pp)