Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Sylwia Mróz 12.03.2014

Zmiana pogody dla polskiej dramaturgii. Wysyp nowych sztuk

Dorota Masłowska, Michał Walczak, Paweł Demirski to zaledwie trzy nazwiska autorów dramatów, które powstały w Polsce w XXI wieku. Grono tych, którzy piszą nowe teksty dla teatrów powiększa się.
Wojciech Solarz jako ON i Kamilla Baar jako ONA podczas próby spektaklu Michała Walczaka Piaskownica w reżyserii Tadeusza Bradeckiego w Teatrze Narodowym.Wojciech Solarz jako ON i Kamilla Baar jako ONA podczas próby spektaklu Michała Walczaka „Piaskownica” w reżyserii Tadeusza Bradeckiego w Teatrze Narodowym. PAP/Andrzej Rybczyński
Posłuchaj
  • Jaka jest kondycja współczesnego dramatu polskiego? (Kultura w radiowej Jedynce)
Czytaj także

Na tegoroczną edycję Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej nadesłano 230 sztuk. W ostatnim czasie odbyło się kilka premier najnowszych polskich dramatów. W Instytucie Badań Literackich powstał ośrodek badań nad polskim dramatem współczesnym. Nie możemy narzekać na brak nowych sztuk - polska dramaturgia ma się bardzo dobrze i ciągle powstają nowe dzieła, które są zauważane. Jakie tematy poruszają i co nam mówią o współczesnym świecie?
- Najnowszy dramat jest czytany, wystawiany, zauważany. Myślę, że się zmieniła pogoda dla polskiej dramaturgii i ta antologia też ten fakt odzwierciedla - mówi dyrektor oraz redaktor zbioru "Transformacja. Dramat polski po 1989 roku", prof. Jacek Kopciński.

Kultura w Polskim Radiu w serwisie You Tube >>>

Wszystkie z jedenastu sztuk, zamieszczone w antologii zredagowanej przez profesora, zostały wystawione. - Niektóre na deskach teatru, inne teatru telewizji, ale wszystkie miały swoje premiery, także radiowe. Mamy wśród autorów kilkoro, których interesują słuchowiska radiowego - wyjaśnia dyrektor Ośrodka Badań nad Polskim Dramatem Współczesnym IBL.

Profesor opowiada, że "Piaskownicę" Michała Walczaka można traktować jako tekst założycielski dla nowego polskiego dramatu. - Jest to rodzaj matrycy, szeregu sytuacji dramatycznych, w których spotykają się on i ona i próbują zbudować dom. Wydaje mi się, że większość najnowszych dramatów to dramatyczna opowieść o tym jak dom powstaje, jak nie może powstać i jak się rozpada - tłumaczy specjalista.
Kultura w radiowej Jedynce >>>

Większość współczesnych dramatów polskich rozgrywa się na blokowiskach i w kamienicach. To, co łączy ich bohaterów, to ciasna przestrzeń, w której muszą żyć. - To nie jest tylko mały metraż, bo te mieszkania symbolicznie kumulują dużo problemów. To kondensacja poszczególnych historii, nieszczęść, zagęszczenie emocjonalne, z którym mamy do czynienia - wyjaśnia profesor.

Słuchowiska w Polskim Radiu >>>

Co jest ważne w sztukach, które obecnie powstają? Co ich autorzy chcą powiedzieć o współczesnym świecie? Jak język dramatu świadczy o naszej komunikacji? Posłuchaj całej audycji.
Z prof. Jackiem Kopcińskim rozmawiała Dorota Kołodziejczyk. Audycję prowadził Michał Montowski.
sm