Jak podkreśliła w Jedynce Dorota Karczewska, główny problem w udzielaniu masowo kredytów we franku szwajcarskim polegał na deficycie informacji po stronie konsumenta. Jej zdaniem, gdy doradca w banku mówi, że taki kredyt jest świetnym rozwiązaniem, konsument miał prawo w to uwierzyć.
UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie praktyk banków dotyczących umów o kredyt hipoteczny we frankach szwajcarskich. - Trzeba sprawdzić jaką postawę wykazywały i jaką aktualnie wykazują banki - powiedziała wiceprezes Urzędu. Jak dodała, wszystkie banki, które udzielały kredytów we franku, będą pod lupą.
Wiceprezes UOKiK wyjaśniła, że postępowanie ma pomóc w wychwyceniu i rozwiązaniu problemów. Gdy powstanie już raport, zaczną się rozmowy z bankami. - Będziemy starali się z bankami rozmawiać, ale jeśli będą obstawały sztywno przy swoim, to będzie trzeba używać środków władczych, które równają się ze środkami przymusu - powiedziała.
Dorota Karczewska podkreśliła, że gdy do banków zwracają się konsumenci, którzy mają problem ze spłatą kredytu, doradcy zasłaniają się brakiem procedur na takie okoliczności. Jej zdaniem nie są to sytuacje nadzwyczajne i instytucje finansowe powinny być na to przygotowane. - Empatię po stronie banków powinni wzbudzić zarówno konsumenci, jak i organy zajmujące się ich ochroną. Dzisiaj tej empatii zwyczajnie nie ma - stwierdziła.
***
Tytuł audycji: Sygnały dnia
Prowadził: Krzysztof Grzesiowski
Gość: Dorota Karczewska (wiceprezes UOKiK)
Godzina emisji: 8.15
Data emisji: 22.01
Rozmawiał Krzysztof Grzesiowski.
bk, pg
>>>Zapis całej rozmowy