Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Kłys 07.05.2019

Bezpieczeństwo na przejeździe kolejowym. Jak zadbać o siebie i pasażerów?

Pociąg, który jest rozpędzony do 120 km/h potrzebuje ok 1000 - 1300 metrów, aby się zatrzymać. Dla porównania samochód, który jedzie z tą samą prędkością potrzebuje niewiele ponad 60 m do zatrzymania. Maszynista, który widzi samochód na przejeździe kolejowo - drogowym może jedynie wcisnąć hamulec bezpieczeństwa i czekać. 

Na 14 tysiącach przejazdów drogowo-kolejowych umieszczone są specjalne żółte naklejki. Każda z nich posiada indywidualny numer oraz telefony alarmowe. - To taki system, który umożliwia kierowcom oraz innym użytkownikom drogi na reakcję w momencie, kiedy znają się w zagrożeniu - mówi na antenie radiowej Jedynki Karol Jakubowski z Polskich Linii Kolejowych. 

Dzięki indywidualnym numerom nadanym dla przejazdów drogowo-kolejowych służby ratownicze dokładnie wiedzą, w którym miejscu znajduje się dany kierowca. W chwili zagrożenia dyżurny ma obowiązek wstrzymania ruchu pociągów.  - W zeszłym roku mieliśmy dwadzieścia cztery przypadki, kiedy ruch pociągów na linii kolejowej, właśnie po takim sygnale był wstrzymany. We wszystkich tych przypadkach uniknęliśmy zderzenia pociągu z samochodem - powiedział Karol Jakubowski. 

Jak pokazują statystyki, kierowcy często lekceważą znak "STOP" znajdujący się przed przejazdem kolejowym, a nie lekceważą go na skrzyżowaniach dwóch dróg dla samochodów. 

Jaką podjąć decyzję jak już znaleźliśmy się między „Rogatkami” (zaporami drogowymi)? Co oznaczają kategorie A, B, C, D na żółtych naklejkach? 

Zapraszamy do wysłuchania całej rozmowy. 

***

Tytuł audycji: Cztery pory roku 

Prowadzi: Małgorzata Raducha 

Gość: Karol Jakubowski (PKP Polskie Linie Kolejowe S.A) 

Data emisji: 7.05.2019

Godzina emisji: 9.18

ans/ag