Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
migrator migrator 04.05.2010

Projekt BEAGLE

Dzieci mogą wybrać sobie do 6 gatunków i określać fazy rozwojowe drzewa, czyli zawiązywanie i pękanie pąków liściowych...

Każdy z uczestników projektu prowadzi obserwacje fenologiczne jednego lub więcej gatunków drzew w ciągu roku. Wyniki obserwacji dotyczące terminu kwitnienia, owocowania lub innych zjawisk wraz z dokumentacją fotograficzną będą umieszczane na specjalnej stronie internetowej.
Projekt BEAGLE - bo o nim mowa, to program dotyczący różnorodności biologicznej, otwarty dla wszystkich szkół w Europie. Jego celem jest edukacja i podnoszenie świadomości ekologicznej najmłodszych obywateli Starego Kontynentu. Kamil Olak spotkał się z uczestnikami projektu:

Izabela Łysiak z Gimnazjum nr 4 w Warszawie: - Projekt BEAGLE to projekt związany z monitoringiem zmian fenologicznych drzew. Dzieci mogą wybrać sobie do 6 gatunków i określać fazy rozwojowe drzewa, czyli zawiązywanie i pękanie pąków liściowych, zawiązywanie i pękanie pąków kwiatowych, potem jesienią będą obserwowali zmiany barwy, opadanie i zamieranie liści.

Anna Batorczak z Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym: - Chcemy również zachęcać nauczycieli do analizowania drzew, powiązań ze światem przyrody oraz ze znaczeniem dla człowieka, jaka jest rola drzew w pochłanianiu CO2, zachęcamy ich do zasadzeń drzew, mówimy o tym, że drzewo tworzy środowisko i dom dla życia wielu innych organizmów.

Izabela Łysiak: - Jak już zbierzemy odpowiednią ilość informacji, umieścimy je w Internecie. To bardzo ważne jest dla tego projektu, że będziemy mogli swoje informacje porównać z informacjami innych dzieci z całej Europy.

Znajdujemy się pod drzewem, które sobie wybraliście do obserwacji, co to jest za gatunek?

- Kasztanowiec, mierzyliśmy drzewo, teraz obserwujemy jak rozwijają się liście, kwiaty i zapisujemy na kartce.

Anna Kalinowska z Uniwersyteckiego Centrum Badań nad Środowiskiem Przyrodniczym: - Takie działania powinny się przełożyć na większa kulturę ekologiczną, chęć samodzielnego wyjścia w teren i obserwowania tych wszystkich zmian, czyli umiejętność widzenia świata wokół, nawet przyrody w dużym mieście, szacunku dla tego co się dzieje, a jednocześnie świadomości, że nasze działania na tę przyrodę wpływają i to w obie strony.

- Jest ciekawe, jak drzewo się rozwija, jak pąki wyrastają, jak sok krąży w drzewach.
- Przychodzimy pod drzewo i na zmianę obserwujemy co się dzieje. Przy kolejnych zdjęciach, które się robi, wyraźnie widać zmianę.
- Fajne jest jak słychać przez słuchawki jak coś tam krąży, tak szumi.

Izabela Łysiak: - Najważniejsze, że ten projekt dotyczy najbliższego dziecku otoczenia, jest łatwy w wykonaniu, pokazuje znaczenie zieleni w przyrodzie i gospodarce człowieka, pokazanie jak my wpływamy na roślinność, jak roślinność wpływa na nas. Z aspektem również zmian klimatycznych.