Marek Kąkolewski z Komendy Głównej Policji wyjaśnia, że chodzi o znowelizowanie przepisów ustawy o kierujących pojazdami i ruchu drogowym w kontekście możliwości wydawania decyzji administracyjnej o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem.
- Gdy kierujący pojazdem przekroczy dozwoloną prędkość o więcej niż 50 km/godz. i przyjmie mandat, to policjant zatrzyma prawo jazdy - powiedział Marek Kąkolewski w Debacie dnia Jedynki. Dokument trafi do właściwego starosty, który wyda decyzję o cofnięciu uprawnień do kierowania pojazdem na 3 miesiące. Komenda Główne chce też wprowadzenia nowego taryfikatora mandatów. - Postulujemy zwiększenie grzywny. Od kilkunastu lat nie była ona podwyższana. Dziś średnio wynosi ok. 200 złotych – dopowiedział Kąkolewski.
Beata Bublewicz Platformy Obywatelskiej jest autorem pomysłu zgodnie z którym piesi zbliżający się do pasów na drodze będą mieli pierwszeństwo. - Jestem przekonana, że to możliwe i bardzo dobre rozwiązanie. Doskonale sprawdza się w wielu krajach UE - powiedziała. Podkreśliła, że zdrowie pieszego jest najważniejsze, bo jest on najsłabiej chronionym uczestnikiem ruchu. - Faktem jest, że liczba zabitych na polskich drogach spada, ale w zeszłym roku zginęło aż 1138 pieszych. To jest przerażająca liczba. Nie potrafię i nie chcę sobie nawet wyobrazić tak ogromnej grupy ludzi. Chcę zrobić wszystko, by chronić najsłabszych - powiedziała Bublewicz.
Natomiast zdaniem Bartłomieja Morzyckiego z Partnerstwa dla Bezpieczeństwa Drogowego obie te propozycje uzupełniają się. - Rozpędzony samochód w terenie zabudowanym stanowi największe zagrożenie dla pieszych. Większa ochrona pieszego i kary dla kierowców, którzy nadmiernie przekraczają prędkość to komplementarne rozwiązania - powiedział Morzycki.
Zapraszamy do wysłuchania całej debaty o propzycjach zmian ruchu drogowego. Prowadził ją Paweł Wojewódka.
tj