Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Agnieszka Jaremczak 29.04.2015

Społeczna odpowiedzialność biznesu. Bo firma to nie tylko zyski

Bycie odpowiedzialnym nie oznacza, że dane przedsiębiosrwo spełni wyłącznie wymogi formalne czy prawne. Bycie odpowiedzialnym w biznesie oznacza, że już na etapie budowania strategii przedsiębiorstwo musi uwzględnić interesy spoęłczne. Do tego w największym skrócie sprowadza się definicja społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
Przedsiębiorcy w Polsce z dużymi nadziejami patrzą na rozwój swoich firmPrzedsiębiorcy w Polsce z dużymi nadziejami patrzą na rozwój swoich firmPixabay.com
Posłuchaj
  • O społecznej odpowiedzialności biznesu w programie "Gospodarka dla każdego" w Polskim Radiu 24: Krzysztof Kaczmar, prezes zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy /Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

W przyszłym  roku społeczna odpowiedzialność biznesu, czyli zadbanie o zwiększanie zysków przedsiębiorstwa a jednocześnie o pomnażanie dobrobytu społecznego nabierze  instytucjonalnych kształtów.  Do tej pory wdrażanie zasad CSR było dobrowolnym działaniem firmy. Teraz ma się to zmienić. Dowodem na to ma być między innymi powołanie przy prezesie Rady Ministrów specjalnego zespołu odpowiedzialności biznesu. Jak mówi Krzysztof  Kaczmar z Forum Odpowiedzialnego Biznesu, prezesa  Fundacji Kronenberga przy City Handlowym także w Europie zmienia się podejście do CSR. - Od 2016 roku firmy zostaną zobowiązane do ujawniania informacji niefinansowych, dotyczących różnorodności przez niektóre duże spółki oraz grupy. Oznacza to, że od 2016 roku firmy zostaną zobowiązane do ujawniania informacji na temat polityk stosowanych w firmie w odniesieniu do spraw ochrony środowiska, aspektów społecznych, spraw pracowniczych, poszanowania praw człowieka, kwestii związanych ze zwalczaniem korupcji   - tłumaczył Kaczmar.

Nawet 300 firm w Polsce objętych zasadami CSR

W Polsce obowiązek przedstawiania  tego rodzaju sprawozdawczości będzie dotyczył około 250-300 przedsiębiorstw.  Na poziomie Unii Europejskiej około 6 tysięcy firm . Będą one musiały zmodyfikować sposób sprawozdawania, wzbogacając go o treści związane z danymi niefinansowymi, dotyczącymi odpowiedzialności społecznej. Ta ostatnia zyskuje wśród menadżerów na znaczeniu. Świadczą o tym wyniki  badań przeprowadzonych  w ubiegłym roku przez KPMG  oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu. - Najważniejsze wnioski z tego badania są bardzo ciekawe. 77 procent respondentów, czyli menadżerów oraz członków zarządów firm uważa, że prowadzenie działalności biznesowej zgodnie z zasadami CSR pozytywnie wpływa na wyniki finansowe firmy - dodaje Kaczmar.

Społeczne podejście  do biznesu deklarują ludzie młodzi

Z badań wynika ponadto, że 46 procent dużych i średnich firm w Polsce już prowadzi kompleksowe działania związane ze społeczną odpowiedzialnością, a kolejne 15 procent deklaruje, że rozważa ich rozpoczęcie w najbliższym czasie. Optymizm budzi fakt, że społeczne podejście  do biznesu deklarują ludzie młodzi. Świadczą o tym wyniki raportu firmy Deloitte  z 2015 roku, który powstał na podstawie badania, którym objęto 8 tysięcy przedstawicieli pokolenia Y , czyli osób urodzonych po 1982 roku , wchodzących na rynek pracy.

W Polsce  w 2009 roku został powołany do życia Zespół do spraw  Społecznej Odpowiedzialności Przedsiębiorstw, który jest organem pomocniczym  Ministra Gospodarki. Jego zadania  jest proponowanie rozwiązań, analiza doświadczeń, tworzenie warunków lepszej komunikacji oraz dialogu pomiędzy administracją, biznesem, partnerami społecznymi oraz organizacjami pozarządowymi w sprawach dotyczących  CSR.

Dariusz Kwiatkowski, asop