Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 13.04.2016

Nowa agencja wspierająca eksport: czym powinna się zająć?

Wsparciem eksportu w 24 krajach UE zajmują się wyspecjalizowane agencje. Tego typu instytucji nie ma tylko w Rumunii, Chorwacji, na Węgrzech i w Polsce....
Posłuchaj
  • Czym powinna się zając nowa agencja wsparcia polskiego eksportu, mówią w audycji Wszystko o gospodarce w radiowej Jedynce Dionizy Smoleń z PwC oraz Tomasz Salomon z Ministerstwa Rozwoju./Błażej Prośniewski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Polski eksport choć w ostatnim czasie rozwija się bardzo dynamicznie, co pokazuje dodatni bilans naszego handlu zagranicznego za 2015 rok, to wymaga on wsparcia i koordynacji - tak twierdzą eksperci firmy doradczej PwC, autorzy raportu "Koordynacja polityki eksportowej jest realna".

Będzie jedna agencja wsparcia eksportu?

Dlatego rząd zapowiada powołanie jednej agencji, która promowałaby polski eksport.

Według wyliczeń PwC, w ciągu roku z oferty takiej instytucji mogłoby skorzystać ponad 60 tys. przedsiębiorców.

Pomoc zróżnicowana w zależności od firmy

̶  To co może być wartością dodaną takiej agencji jest zróżnicowanie wsparcia w zależności od wielkości firmy oraz od tego, czy ta już funkcjonuje na rynkach i potrzebuje bardzo zaawansowanej pomocy eksperckiej, czy dopiero wchodzi na taki rynek – mówi Dionizy Smoleń z PwC.

Wsparcie dla eksportu bardziej zaawansowanych i innowacyjnych produktów

Jednocześnie, jak zaznacza Tomasz Salomon z Ministerstwa Rozwoju,  powołanie takiej agencji nie jest celem samym w sobie, a środkiem do jego realizacji.

Podkreśla, że powinniśmy dążyć aby eksport nie tylko rósł, ale żeby się zmieniał jego charakter.

̶  Chcielibyśmy aby w łańcuchu dostaw nasze produkty przesunęły się o piętro wyżej, gdzie możemy oczekiwać wyższych marż – mówi.

I przypomina o niezadawalającym poziomie innowacyjności polskiej gospodarki.

Jedna agencja lepsza od wielu rozrzuconych działań

I jak dodaje przedstawiciel resortu rozwoju, nowa instytucja miałaby służyć optymalizacji procesów, które już zachodzą.

̶  Jedna instytucja wspierająca rozrzucone działania polskich eksporterów miałaby ten plus, że unikalibyśmy sytuacji dublowania lub występowanie luk we wsparciu dla przedsiębiorców – mówi.

Przed powstaniem agencji warto przeanalizować co i gdzie powinniśmy eksportować

̶  Zanim jednak agencja powstanie i zabierze się do pracy, powinno się dokonać rzetelnej analizy potencjalnych rynków zbytu - dodaje Dionizy Smoleń.

Warto przeanalizować polską gospodarki, znaleźć nisze eksportowe dla polskich firm, a następnie odnieść to do zapotrzebowania globalnego i zidentyfikować z jakim produktami z jakich branż i na jakie rynki powinniśmy nasze działania ukierunkować – podkreśla Dionizy Smoleń.

A agencji wpierania eksportu, z których możemy czerpać przykład, jest wiele.

I wymienia agencję koreańską, która ma swój wielki udział w wykreowaniu Korei jako tygrysa światowego eksportu.

Eksport stanowi 56 proc. koreańskiego PKB. Jego wartość w 2014 roku wyniosła bilion 807 mld złotych.  W Polsce w tym samym czasie sprzedaliśmy za granicę towary i usługi o wartości 693 mld złotych.

....a dodajmy, ze Korea Południowa jest niewiele większa od naszego kraju.  Liczy 50 mln obywateli. Pod względem powierzchni jest za to ponad 3 razy mniejsza. 

Błażej Prośniewski, jk