Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
polskieradio.pl
Jarosław Krawędkowski 17.03.2019

Przerwa w dostawie prądu: czy zapłacimy niższy rachunek, kiedy należy się odszkodowanie?

 Sprawdziliśmy, czy zapłacimy niższy rachunek i kiedy dostaniemy odszkodowanie, gdy nastąpi przerwa w dostawie prądu, np. z powodu zerwannia przez wichurę sieci energetycznej.
Posłuchaj
  • Przeszło 46 tysięcy odbiorców pozostaje bez prądu po nocnych wichurach - powiedziała IAR rzeczniczka RCB Anna Adamkiewicz. Najwięcej osób pozbawionych prądu jest w województwie Wielkopolskim./IAR/.
  • W całej Polsce, oprócz województw lubuskiego, warmińsko-mazurskiego i podlaskiego, obowiązuje ostrzeżenie pierwszego stopnia przed silnym wiatrem. W zachodniej i środkowej części kraju obowiązuje ono do 10-tej, we wschodniej do 13, a na Podkarpaciu do 16./IAR/.
Czytaj także

W przypadku takich zdarzeń jak wichury, trzeba pamiętać, że dystrybutor energii ma 24 godziny na naprawę.

Warto też wiedzieć, że dystrybutor nie może wyłączyć swojej odpowiedzialności w umowie z powodu „działania siły wyższej”. W 2005 r. UOKiK wpisał takie zapisy do rejestru klauzul niedozwolonych, co oznacza, że te zapisy, nawet jeśli widnieją w umowie, są nieważne.

Za brak prądu należy się bonifikata

Zasady dot. bonifikat za przerwy w dostawie energii elektrycznej zawarto w obwieszczeniu Ministerstwa Gospodarki z 7 czerwca 2013 roku. Tym przepisom podlegają wszyscy Operatorzy Systemów Dystrybucyjnych w Polsce, w tym najwięksi, czyli PGE Dystrybucja, Energa Operator, Tauron Dystrybucja, Enea Operator i Innogy Stoen Operator.

Jak wynika z rozporządzenia resortu gospodarki, jednorazowa przerwa w dostawie prądu nie może trwać dłużej niż: 16 godzin – w przypadku przerwy planowej;  24 godzin – w przypadku przerwy nieplanowanej.

Przepisy regulują także maksymalny czas trwania przerw w dostarczaniu energii elektrycznej w ciągu roku:  35 godzin – przerwy planowane;   48 godzin – przerwy nieplanowane.

Ile wynosi bonifikata za brak prądu?

Odbiorcy z grupy taryfowej G, czyli gospodarstwa domowe, mogą liczyć na bonifikatę w wysokości dziesięciokrotności wartości niepobranego prądu za każdą godzinę bez dostaw energii (po uwzględnieniu ww. limitów).

Ponieważ średnio gospodarstwo domowe (czyli klienci taryfy G) zużywa 0,4 kW w ciągu godziny, oznacza to, że upust wynosi około 70 groszy za każdą rozpoczętą godzinę. Czyli jeśli awaria trwała 28 godzin, dostaniemy 2,8 zł bonifikaty doliczonej od następnej faktury po uznaniu naszego wniosku.

Na większe bonifikaty mogą liczyć odbiorcy biznesowi. Przedsiębiorstwa energetyczne w przypadku największych odbiorców kwestię wysokości ewentualnych bonifikat za przerwy w dostawie ustalają indywidualnie.

Według Energi, małe firmy mogą liczyć mniej więcej na 8 zł, a duże średnio na 130 zł za każą godzinę przerwy trwającej dłużej niż 24 godziny. W przypadku tych największych firm kwestia bonifikat ustalona jest w indywidualnie zawartej umowie.

Jak napisać reklamację za przerwę w dostawie energii?

Przedsiębiorstwo energetyczne nie wypłaca bonifikaty, jeśli odbiorca sam nie złoży odpowiedniego wniosku. Gotowe formularze często można znaleźć na stronach internetowych poszczególnych Operatorów Systemów Dystrybucyjnych. Na odpowiedź dystrybutor energii ma ustawowo 30 dni na odpowiedź.

Gdy poniesiemy straty z powodu wyłączenia prądu, możemy walczyć o odszkodowanie w sądach

Sprawa jest jasna w przypadku bonifikat za wyłączony prąd. Inaczej wygląda sytuacja, gdy brak prądu spowodował wymierne straty – popsuły nam się produkty w lodówce, firma musiała przerwać produkcję i narażona jest np. na kary umowne z powodu niewywiązania się z kontraktu. Wtedy poszkodowanym pozostaje dochodzenie roszczeń przed sądami powszechnymi w postepowaniu cywilnym.

Trzeba też pamiętać, że przed takimi sytuacjami chronią nas też polisty ubezpieczeniowe.

Energa – za przerwę w dostawach prądu należy się bonifikata

Dla przykładu podajemy zasady wypłacania bonifikat za brak prądu u największego dystrybutora energii w Polsce – firmy Energa.

Jak czytamy na stronach koncernu, zgodnie z Prawem Energetycznym i Rozporządzeniem Systemowym za przerwy w dostawach energii przysługuje bonifikata, wypłacana w formie noty uznaniowej.

Bonifikaty przysługują odbiorcom w przypadku przekroczenia dopuszczalnych czasów przerw spowodowanych:

- planowanymi pracami eksploatacyjnymi w przypadku gdy przerwa jednorazowa przekracza 16 godzin lub suma przerw w roku kalendarzowym przekracza 35 godziny.

-awariami, w przypadku gdy przerw jednorazowa przekracza 24 godziny lub suma przerw w roku kalendarzowym przekracza 48 godzin.

Bonifikaty z tytułu przekroczenia czasów przerw spowodowanych pracami planowanymi i awariami rozlicza się niezależnie.

Jak uzyskać bonifikatę?

Dla klientów indywidulanych (gospodarstwa domowe) bonifikaty udzielane są na indywidulany wniosek odbiorcy. Wniosek o bonifikatę można zgłosić nie tylko listownie, ale także elektronicznie za pomocą formularza. W przypadku korespondencji elektronicznej, należy dołączyć podpisany i zeskanowany wniosek pobrany z naszej strony internetowej.

Dla pozostałych Odbiorców – podłączonych do sieci o napięciu wyższym niż 1kV – bonifikata udzielana będzie bez konieczności składania wniosku.

Więcej informacji na temat wartości bonifikat dla odbiorców według grup taryfowych i sposobu wyliczania bonifikat znajduje się na stronie Urzędu Regulacji Energetyki: https://www.ure.gov.pl/pl/tagi/49,bonifikaty.html

NRG, strony internetowe dystrybutorów energii, URE, jk