Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Dydliński 17.04.2020

Ułatwienia dla poszukujących pracy. Nowe rozporządzenie weszło w życie

Nowe rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy to szereg ułatwień. Przepisy przewidują także szczególny sposób postępowania przy "prerejestracji" jako bezrobotny albo poszukujący pracy w trakcie epidemii koronawirusa.
  • Nowe rozporządzenie to m.in. uproszczenie niektórych procedur dla osób poszukujących pracy
  • Część regulacji ma charakter czasowy, bo ma związek z pandemią

Wydanie nowego rozporządzenia było konieczne, ponieważ dotychczas obowiązujące utraciłoby moc prawną 4 maja. W nowym rozporządzeniu zrezygnowano m.in. z możliwości sporządzania kserokopii oraz skanowania dowodu osobistego, a także z konieczności składania oświadczenia o braku rejestracji jako bezrobotny w innym urzędzie pracy. Powiatowy urząd pracy przed rejestracją ma obowiązek sam sprawdzić w rejestrze centralnym, czy dana osoba nie jest zarejestrowana w innym urzędzie pracy.

Rozwiązanie ma charakter czasowy

Jak tłumaczy minister rodziny, pracy i polityki społecznej Marlena Maląg, wychodząc naprzeciw wnioskom zgłaszanym przez urzędy pracy oraz obywateli, w nowym rozporządzeniu przewidziano szczególny sposób postępowania przy "prerejestracji" jako bezrobotny albo poszukujący pracy w trakcie epidemii COVID-19.


Stanisław Szwed 1200.jpg
Stanisław Szwed: najważniejsza teraz jest walka z gwałtownym wzrostem bezrobocia

– To rozwiązanie będzie miało charakter czasowy, co oznacza, że będzie stosowane tylko w okresie zawieszenia lub ograniczenia funkcjonowania powiatowych urzędów pracy w związku z epidemią koronawirusa – wyjaśnia minister Marlena Maląg.

Zgodnie z przyjętym rozwiązaniem zamiast osobistej wizyty ubiegającego się o zarejestrowanie w urzędzie pracy – pracownik urzędu pracy zadzwoni do niego, by potwierdzić, że faktycznie ubiega się on o rejestrację. W trakcie rozmowy możliwe będzie również wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości dotyczących sposobu wypełnienia formularza elektronicznego czy też załączonych dokumentów.

Ważny jest dzień przeprowadzenia rozmowy

Jak informuje resort pracy, rejestracja odbywać się będzie na podstawie:

    • danych zawartych w przedłożonym formularzu,
    • dokumentów załączonych do formularza,
    • danych zawartych w dostępnych rejestrach,
    • informacji przekazanych w rozmowie telefonicznej z pracownikiem powiatowego urzędu pracy przez osobę ubiegającą się o zarejestrowanie jako bezrobotny lub poszukujący pracy.

Zgodnie z zapisami rozporządzenia za dzień dokonania rejestracji uznawany jest dzień przeprowadzenia rozmowy telefonicznej.

PolskieRadio24.pl/IAR/PAP/DoS, md