Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio24.pl
Jarosław Krawędkowski 08.04.2021

"Mamy prawdziwy zalew inwestycji". Polska włącza się w wyścig o e-napęd

Polska, tak jak inne kraje europejskie, włącza się dzięki inwestycjom zagranicznych koncernów do e-wyścigu. Oznacza budowę nie tylko fabryk elektrycznych samochodów, ale i akumulatorów. Przykładem jest budowa w Dąbrowie Górniczej fabryki separatorów – jednego z głównych elementów akumulatora litowo-jonowego.

Produkcją ma się zająć SK IE Technology, firma wydzielona w 2019 r. z koreańskiej grupy SK Innovation, która zbuduje w Polsce dwie fabryki.

To - jak czytamy w Pulsie Biznesu, inwestycja za 3,9 mld zł, największa w historii spółki. Dzięki niej zakład w Dąbrowie Górniczej będzie jej największą fabryką w świecie, a całkowite nakłady SK IE Technology w Polsce przekroczą 1,5 mld euro.


auto elektryczne samochód elektryczny F 1200.jpg
Dobre informacje ws. aut elektrycznych. Niebawem rozbudowa infrastruktury i program dopłat do stacji ładowania

W budowie akumulatora można wyróżnić kilka głównych elementów, z których się składa: obudowa, ogniwo, separator, kratka, płyta dodatnia oraz ujemna, elektrolit.

Łączne moce fabryki w Dąbrowie Górniczej wyniosą 860 mln mkw. separatorów do baterii litowo-jonowych rocznie. Razem z mocami dwóch kolejnych zakładów, których budowę koncern zapowiedział w 2019 i 2020 r., Koreańczycy będą produkować w Polsce 1,54 mld mkw. separatorów.
"Będzie to ponad połowa rocznej produkcji na świecie (z fabrykami w Korei i Chinach), która do 2024 r. urośnie do 2,73 mld mkw." – czytamy w gazecie.

Europa wchodzi do światowej gry o elektromobilność

Zakłady w Dąbrowie Górniczej wpisują się w strategię europejską, zakładającą walkę o zbudowanie od podstaw łańcucha dostaw akumulatorów i baterii.

W ten sposób, jak pisze Forsal, Stary Kontynent na poważnie wchodzi do globalnej gry o nowy przemysł.


samochody elektryczne free 1200.jpg
Korzystanie z samochodu elektrycznego tańsze niż w przypadku spalinowego

Jak czytamy w dzienniku, po latach zlecania produkcji baterii do e-pojazdów zagranicznym firmom Stary Kontynent na poważnie chce wejść do gry. Potencjalni producenci akumulatorów pojawiają się w państwach nordyckich, w Niemczech, we Francji, w Wielkiej Brytanii i w Polsce. W ramach transkontynentalnej konkurencji firmy te chcą uniezależnić się od dominacji chińskiej Contemporary Amperex Technology Co. Ltd. (CATL) oraz koreańskiej LG Energy Solution.

- Tworzymy nowy przemysł w Europie. Tworzymy zupełnie nowy ekosystem – powiedział w wywiadzie dla agencji Bloomberg Maros Sefcovic, wiceszef Komisji Europejskiej (KE), który nadzoruje bateryjną inicjatywę.

- Mamy prawdziwy zalew inwestycji – dodał Sefcovic.


autobus elektryczny1200.jpg
Eksperci: Polska drugim największym eksporterem autobusów elektrycznych w UE

Wiceszef KE szacuje, że tylko w 2019 roku podjęto inwestycje o wartości 60 mld euro – to trzy razy więcej, niż wydano na ten sam cel w Chinach. Te robiące wrażenie inwestycje obejmują cały bateryjny łańcuch dostaw, od pozyskiwania surowców, przez produkcję ogniw, składanie baterii, po ich końcowy recykling.

W obliczu coraz ostrzejszych celów w związku z emisją CO2 oraz coraz wyższych kar za naruszanie tych celów, sprzedaż aut elektrycznych, zarówno zasilanych już tylko bateriami, jak i modeli hybrydowych, w ciągu ostatniego roku podwoiła się do poziomu 1,3 mln jednostek. Wynik taki oznacza, że Europa po raz pierwszy pod tym względem pokonała Chiny.

Komisja Europejska ustanowiła cel 30 mln sztuk bezemisyjnych aut na europejskich drogach do 2030 roku, europejskie fabryki baterii miałyby zaś pokrywać ponad 90 proc. zapotrzebowania na akumulatory.

PAP, Forsal, Bloomberg, jk