Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Agnieszka Kamińska 17.10.2021

Minister infrastruktury: polska lokomotywa wodorowa, druga na świecie, pokazała, że Polacy mogą odnieść sukces

- Polacy pokazali, że można realizować produkty najnowocześniejsze na świecie - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk, mówiąc o prezentacji lokomotywy wodorowej. Minister wspomniał także o zmianach w prawie o ruchu drogowym i planach rozbudowy sieci dróg. Wyraził nadzieję, że w rozwijaniu infrastruktury nie przeszkodzą rosnące ceny materiałów budowlanych.

Polskie Radio Kierowców PRK urodziny 1200
Polskie Radio Kierowców obchodzi jubileusz. Adamczyk: cenna inicjatywa, która podnosi bezpieczeństwo na drogach

23 tysiące uczestników z 39 krajów i ponad 500 wystawców z całego świata zgromadziły w Gdańsku wrześniowe 14. Międzynarodowe Targi Kolejowe Trako - Takie targi wnoszą wiele dobrego do polskiego transportu kolejowego. Wszyscy, którzy brali udział w debacie, zastanawiali się, jaka będzie kolej europejska i jakie zadania trzeba postawić tym, którzy piszą strategie rozwoju kolei europejskiej i polskiej – mówił w Jedynce minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Minister zapewnił, że mimo podziału na spółki, dokonanego przed kilkunastu laty, udało się doprowadzić do sytuacji, że "rodzina kolejarska" czuje się odpowiedzialna za sytuację transportu kolejowego w Polsce. Dodał, że to dotyczy to m.in. tych, którzy opiekują się dworcami, siecią kolejową i przewozami regionalnymi i krajowymi.

UE ustanowiła rok 2021 Europejskim Rokiem Kolei. Minister mówił, że polski rząd od 2015 roku starał się o modernizację usług przewozowych. Dodał, że w Polsce od kilku lat zwiększa się skala przewozów koleją. Zaznaczył, że krajowy program kolejowy, rozpisany do 2030 roku, jest ambitny.

Zaznaczył, że rząd Prawa i Sprawiedliwości w przebudowę linii kolejowych inwestuje dziesiątki mld zł. Do 2023 roku wydane zostanie w sumie 80 mld zł na przebudowę linii kolejowej, 7 mld zł na modernizację wagonów, zakup nowych składów i lokomotyw.

Minister powiedział, że do 2030 roku ma być wydanych 19 mld zł na zakup nowoczesnych i komfortowych pociągów, m.in. push-pull, m.in. na linie regionalne, dla osób dojeżdżających do pracy.

Zaznaczył, iż ma nadzieję, że program modernizacji wykaże wysoką pozycję polskich specjalistów na rynku. Powiedział, że przyjdzie czas, gdy polskie koleje będą ważnymi aktorami w konkurencji międzynarodowej, obecnie resort chce je do tego przygotowywać. Zaznaczył, że Polska chce podołać konkurencji na otwierającym się rynku przewozów pasażerskich.


butle na wodór shutterstock 1200x660.jpg
Czy Polska, grupa V4, Ukraina mogą odnieść sukces w świecie wodoru? Łukasz Antas o szansach i wyzwaniach dla regionu

Lokomotywa wodorowa

Na ostatnich targach Trako firma PESA zaprezentowała nową lokomotywę o napędzie wodorowym.

- Za tym stoją polscy inżynierowie, polska myśl techniczna i naukowcy (…) – mówił minister. Dodał, że to prezentacja możliwości polskiej myśli technicznej, Polska dobrze sobie radzi, jeśli ta branża jest wspomagana przez rząd w kwestii produkcji lokomotyw i składów pociągów – dodał.

- Myślę, że ta lokomotywa dokonała pewnego wstrząsu w Europie i poza nią. Świat producentów był podzielony, miał podzielony rynek. Niewiele się zmieniało, a tu nagle Polacy pokazali, że można realizować produkty najnowocześniejsze na świecie, produkty innowacyjne, których inni jeszcze nie mają. To przecież druga lokomotywa na świecie o takim właśnie napędzie – powiedział. Dodał, że pierwsza powstała w Azji.

- Jeśli jest determinacja, wierzymy, że odniesiemy sukces, wspieramy polski przemysł zamówieniami, jakie lokujemy od 2016 roku w polskich zakładach, to mamy efekt – dodał.

Prototyp pojazdu SM42-6Dn bydgoska Pesa pokazała we wrześniu na Międzynarodowych Targach Kolejowych Trako - największym w Polsce i drugim w Europie pod względem prestiżu spotkaniem branży transportu szynowego. Jak informuje Pesa, pojazd SM42 6Dn - będący efektem jej współpracy z PKP SA i PKN Orlen - to manewrowa lokomotywa 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4 x 180 kW. Otrzymała ona innowacyjne źródło zasilania - zeroemisyjny napęd wodorowy. Energię wytwarzają dwa ogniwa wodorowe. Napięcie elektryczne powstaje w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175 kilogramów. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy. Lokomotywa - jak podaje Pesa - została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód. Obecnie prototyp przechodzi kolejne testy i badania. Pesa chce, aby jej lokomotywa wodorowa w przyszłym roku mogła wejść do eksploatacji w rafinerii w Płocku.

Minister mówił także o planach dotyczących spółki PKP Autobus. Jak dodał, chodzi o uzupełnienie transportu koleją przez przewóz autobusami. Ma to pozwolić likwidować wykluczenie komunikacyjne - powiedział w Programie 1 Polskiego Radia minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Posłuchaj
35:41 _PR1_AAC 2021_10_17-15-10-23.mp3 Minister Andrzej Adamczyk o infrastrukturze kolejowej i drogowej (Jedynka/W otwarte karty)

 

Infrastruktura drogowa

Mowa była także o innych kwestiach dotyczących infrastruktury kolejowej i drogowej.

W ostatnim czasie otwarto odcinek S7. Minister był pytany o priorytetowe odcinki dróg w Polsce. Podkreślił, że są to odcinki łączące drogi w sieć szybkiego ruchu, autostrad. Jedna z najważniejszych tras to m.in. Via Carpatia – mówił, dodając że obecnie trwają prace nad umożliwieniem przejazdu drogą ekspresową między Lublinem a Rzeszowem, trwają też prace nad dalszym biegiem Via Carpatii. Oprócz tego minister wspominał o pracach nad S10, ważnymi dla mieszkańców okolic Bydgoszczy i Torunia, o pracach nad S7, S3, na A1 między Łodzią a Częstochową i innych trasach i planach dotyczących innych dróg, S12, A11 i innych.

- Docelowa długość sieci autostrad w Polsce to ok. 2100 km, z czego większość istnieje, a dróg szybkiego ruchu ma być 5900 km – dodał.

Jak zaznaczył, drogi szybkiego ruchu są bezpłatne dla polskich kierowców, ponadto drogi te komunikują regiony i gminy, przez to mają być czynnikiem rozwoju gospodarczego. Węzły zjazdowe na drogach ekspresowych są częstsze niż na autostradach, gdzie może wynosić to około 15-20 km, a drogi ekspresowe w niczym innym de facto nie odbiegają od autostrad - zaznaczył Andrzej Adamczyk.

>>ZAPRASZAMY DO SERWISU POLSKIE RADIO KIEROWCÓW<<

Rosną ceny materiałów budowlanych

Rosną obecnie ceny materiałów budowlanych. – To problem nie tylko dotyczący inwestycji w Polsce, w Europie – przyznał minister.

Jak stwierdził, podczas półtoragodzinnej rozmowy z ministrem transportu Chin, usłyszał, że Azja dotknięta jest podwyżką cen materiałów budowlanych i często przez to ich brakiem, a to jest powód problemów w realizacji inwestycji infrastrukturalnych.

Jak powiedział, rząd w Polsce przygotował w dialogu z branżą zasadę rekompensat nadzwyczajnej zwyżki (cen) materiałów budowlanych i waloryzacji kontraktów. – Mam nadzieję, że ta waloryzacja pozwoli nam uniknąć turbulencji i zawirowań, polegających na tym, że wykonawcy schodziliby z budów. Dziś GDDKiA, która w imieniu rządu buduje drogi, realizuje ponad 100 inwestycji drogowych. Mam nadzieję, że rozmowy prowadzone z wykonawcami, doprowadzą do takiej sytuacji, w której te wszystkie kontrakty będą mogły zostać szczęśliwie ukończone – dodał.


shutterstock_ budowa dźwig 1200 free.jpg
Hiszpania: 40 proc. firm budowlanych wstrzymało projekty. Ceny surowców są za wysokie

Zmiany w prawie drogowym

Minister pytany był także o nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym i niektórych innych ustaw.

Gość Jedynki powiedział, że celem wyznaczonym w exposé premiera jest walka z piratami drogowymi i nietrzeźwymi kierowcami.  – Te dwie plagi spowodowały, że w 2019 roku w Polsce przypadało 77 wypadków śmiertelnych na milion mieszkańców. W innych krajach europejskich to znacznie mniej. W Szwecji to 22 wypadki, a średnia europejska oscyluje wokół 30-40 – wyjaśniał minister. Jak stwierdził, trzeba znaleźć sposób, by obecną sytuację w Polsce zmienić, bo jeśli chodzi o bezpieczeństwo ruchu drogowego, w Europie jesteśmy na końcu listy.

Zaznaczył, że wysokie kary, wysokie mandaty będą dotyczyć wyjątkowo niebezpiecznych zachowań – jak wyprzedzanie na przejściu dla pieszych, przekroczenie prędkości o np. 50 km, przejeżdżanie przejazdów kolejowych na czerwonym świetle etc.

Gość Jedynki dodał, że wszystkie pieniądze z mandatów, które zakłada nowelizacja – będą kierowane do Krajowego Funduszu Drogowego – stamtąd te środki mogą być tylko i wyłącznie przeznaczane na poprawę infrastruktury.

Więcej na temat infrastruktury kolejowej i drogowej w Polsce  - w rozmowie. Minister Adamczyk przedstawiał m.in. szczegółowo plany dotyczące budowy dróg w Polsce.

Więcej w nagraniu.


***

Tytuł audycji: W otwarte karty 

Prowadzi: Małgorzata Raczyńska-Weinsberg

Gość: minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

Data emisji: 17.10.2021 r. 

Godzina emisji: 15.10

Jedynka/IAR/in./agkm


PAP PAP

PAP PAP