Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Bartosz Chmielewski 16.06.2014

Andrzej Mastalerz: mikrofon jest okrutny dla młodego pokolenia

- W radiu od razu wychodzi, czy aktor dobrze mówi i czy rozumie to, co mówi. Teatr Polskiego Radia od razu weryfikuje zawodowstwo - opowiadał w czasie festiwalu "Dwa Teatry" jeden z mistrzów budowania nastroju głosem.
Andrzej Mastalerz. Aktor związany z Teatrem Polskiego Radia zagra jedną z głównych ról także w  słuchowisku Diabelski młynAndrzej Mastalerz. Aktor związany z Teatrem Polskiego Radia zagra jedną z głównych ról także w słuchowisku "Diabelski młyn"Wojciech Kusiński/Polskie Radio

Andrzej Mastalerz w rozmowie z Jackiem Wakarem wyznawał, że ceni sobie pracę przy radiowych słuchowiskach, bo daje ona możliwość grania w oparciu o dobrą literaturą, ale też kontakt z wirtuozami słowa, co w ostateczności przekłada się na aktorski rozwój. Niestety współcześni absolwenci szkół aktorskich rzadko kiedy mają komfort spokojnego szlifowania warsztatu.

- W tej chwili się coś takiego porobiło, że start zawodowy absolwentów jest bardzo trudny. Kiedy myśmy kończyli szkoły, nie było problemu z dostaniem angażu, a nic tak aktora nie rozwija jak regularna praca w teatrze - podkreślał Andrzej Mastalerz. Gość Dwójki dodawał, że ta stabilność wpływała na dobrą kondycję całego polskiego aktorstwa, co przekładało się na jakość filmów. - Starzy, doświadczeni aktorzy byli w stanie załatać niedostatki scenariusza tym co wynieśli z teatru, nadbudową roli. Czego nie było w scenariuszu, to oni nadgrywali. Dzisiaj wielu aktorów tego nie potrafi - zauważał.

Na tę kwestię zwracała również uwagę aktorka młodego pokolenia Magdalena Czerwińska, która zagrała w pokazanym na festiwalu "Dwa Teatry" spektaklu Leszka Dawida "Skutki uboczne". - Rzadko mam możliwość pracowania nad naprawdę dobrymi tekstami. W przypadku tej sztuki uświadomiłam sobie, jak to pomaga. Pracując przy offowych rzeczach, zapomniałam, ile może dać mi tekst. To jest fundament.

Aktorka dodawała, że szkoła nie jest w stanie przygotować do formuły jaką proponuje Teatr Telewizji. - Przychodzimy do szkoły młodzi, w strzępie emocji, każdy z jakimś bagażem i nie wychodzimy z niej specjalnie mocniejsi. Dopiero teraz, 10 lat po zakończeniu mojej edukacji, zaczynam odczuwać jakiś kontakt ze swoim ciałem, zaczynam panować nad swoimi emocjami...

O sztuce aktorskiej, pracy w Teatrze Polskiego Radia i Teatrze Telewizji w audycji rozmawiali także Łukasz Lewandowski i Tomasz Nosiński. Zachęcamy do odsłuchania całego nagrania.

bch/mc