"Not I" reprezentujące Polskie Radio podczas prestiżowej Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów otrzymała od jury najwyższą notę. Utwór Agaty Zubel nie tylko znalazł się w prestiżowym gronie 10 dzieł rekomendowanych do emisji, lecz także miażdżącą przewagą głosów uznany został za utwór spośród nich wyselekcjonowany.
Wyróżniona kompozycja przeznaczona na głos sopranowy (lub mezzosopranowy), zespół kameralny i elektronikę, została napisana do dramatycznego monologu (z 1972 roku) Samuela Becketta, potoku słów, strzępów historii życia opowiadanej przez starą kobietę. Porzucona przez oboje rodziców tuż po przedwczesnych narodzinach, żyła mechaniczną egzystencją – bez miłości, bólu, przyjemności. Niemowa od dzieciństwa, nagle, pod wpływem nieokreślonego traumatycznego zdarzenia wyrzuca z siebie całą swoją historię.
– Ten tekst nosiłam w sobie wiele lat, właściwie czekałam na okazję, żeby stworzyć utwór bazujący właśnie na tym tekście – przyznała w rozmowie z Joanną Grotkowską artystka, podkreślając, że bardzo ceni twórczość Irlandczyka. Również za, jak to określiła, swoiście "zadaną" muzyczność tych tekstów.
W piątkowym "W Dwójce raźniej" rozmawialiśmy nie tylko o zwycięskim utworze – o pracy nad nim, jego wykonaniu – ale też o współpracy z Klangforum Wien (zapoczątkowanej wykonaniem "Cascando" – także do tekstu Becketta – na festiwalu Sacrum Profanum w 2010r), o wyborze tekstów poetyckich do swoich kompozycji.
W audycji przypomnieliśmy również wypowiedź Clementa Powera, dyrygenta Klangforum Wien, który nie szczędził pochwał pod adresem polskiej artystki: – To elektryzująca, silna osobowość. Jest sobą przez cały czas, nie udaje, bo nie musi. Potrafi być pełna energii, zabawna, ale i poważna, bardzo skupiona. Jest wspaniałym muzykiem.