Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Agnieszka Gierczak 07.10.2010

"Wstręt" i "Matnia" na DVD

8 października 2010 roku ukażą na DVD dwa filmy Romana Polańskiego – „Wstręt” i „Matnia”. Polański otwiera nową serię klasyczną Wydawnictwa Mayfly.
Wstręt i Matnia na DVDmateriały promocyjne

W późniejszych odsłonach ukażą się produkcje największych twórców kina: Davida Yatesa, Kena Loacha, Luisa Bunuela, Piera Paola Pasoliniego, Romana Polańskiego, Tony’ego Richardsona, Vittoria De Sici i innych…

Jedynym filmem pełnometrażowym zrealizowanym przez Polańskiego w całości w Polsce jest „Nóż w wodzie" - rewelacyjny debiut z 1962 roku. Był to pierwszy polski film nominowany do Oscara. Reżyser, zrażony nieprzychylnym przyjęciem „Noża…” przez ówczesne polskie władze, opuścił kraj. Niedługo po wyjeździe nakręcił WSTRĘT (1965) oraz MATNIĘ (1966) - filmy które otworzyły mu drogę do międzynarodowej sławy.

WSTRĘT: Jedno słowo w tytule i blondynka w niebezpieczeństwie zapewniły filmowi Romana Polańskiego finansowanie. Pozornie „Wstręt” miał być komercyjnym thrillerem, bo „coś bardziej wyrafinowanego zniechęciłoby producentów” – wyjaśniał reżyser. W rzeczywistości uczynił ze „Wstrętu” studium szaleństwa, spektakl upadku i dekonstrukcji psychiki człowieka. Podłożem historii są irracjonalne lęki, które towarzyszą ludziom w codziennych sytuacjach. W przypadku Carol, wyolbrzymiony do granic obłędu strach, przejmuje stopniowo władzę nad jej życiem. Odsuwa ją od świata zewnętrznego, ofiarowując w zamian klaustrofobiczne mieszkanie, które stanie się miejscem zbrodni.

psychologiczny/thriller, Wielka Brytania, 1965, 105 min
reżyseria: Roman Polański
scenariusz: Gerard Brach i Roman Polański
obsada: Catherine Deneuve, John Frazer
zdjęcia: Gilbert Taylor
muzyka: Chico Hamilton

MATNIA: Podobno realizacja matni była koszmarem - na planie panowały ciągłe kłótnie, pogoda nie sprzyjała zdjęciom plenerowym, a metody pracy Polańskiego wzbudzały wątpliwości producentów. Realizacja przebiegała jednak ściśle według planów Polańskiego, który stworzył dokładnie taki film, jaki zamierzał. Wyczuwalne napięcie wśród aktorów nadało filmowi cech gorzkiego kryminału z wyraźną nutą absurdalnego humoru, na którym w późniejszych latach wzorowali się twórcy „Bonnie i Clyde” czy „Pulp Fiction”. Matnia wyznaczyła trajektorie losu kolejnych postaci filmów Polańskiego - początek ich historii rozpoczyna się od tytułowego Cul-de-sac, sytuacji bez wyjścia.

dramat, Wielka Brytania, 1966, 114 min
reżyseria: Roman Polański
scenariusz: Gerard Brach
obsada: Donald Pleasence, Francois Dorleac, Jack McGowran
zdjęcia: Gilbert Taylor
muzyka: Krzysztof Komeda