Kolorowe sombrero, tequila, walki z bykami – to tylko niektóre z charakterystycznych elementów gorącego Meksyku. Co jeszcze przyciąga do tego kraju Polaków, którzy mieszkają tam na stałe, dokonują inwestycji bądź wybierają się na wakacje?
Polacy w Meksyku
Oprócz Polaków mieszkających na stałe w Meksyku, 25 tys. osób. rocznie odwiedza ten kraj turystycznie. Polacy podróżują przede wszystkim do Mexico City i na półwysep Jukatan. Wielu wybiera się tam również w pielgrzymce do Matki Boskiej z Guadalupe.
– Przypadek Meksyku jest odmienny od Argentyny czy Brazylii, gdzie jest kilkusettysięczna Polonia. Szacuje się, że w Meksyku na stałe mieszka ok. 3 tys. osób. Jest też spora grupa osób, które są pochodzenia polskiego w drugim czy trzecim pokoleniu. To są bardzo często potomkowie polskich Żydów, którzy wyemigrowali z Polski przed II wojną światową. Jest też bardzo wielu turystów – podkreślała w Polskim Radiu 24 Beata Wojna, ambasador Polski w Meksyku.
Gospodarka meksykańska przyciągnie Polaków?
Meksyk jest krajem o dużym i poważnym rynku konsumentów – około 50-60 proc. ludności to klasa średnia. W Ameryce Łacińskiej kraj ten ma jedną z największych otwartych gospodarek i ma podpisaną umowę o wolnym handlu z 40 krajami i z Unią Europejską. Stwarza to potencjał dla polskich eksporterów.
– Relacje gospodarcze i wymiana handlowa to coś, co żywo łączy Polaków i Meksykan. W ciągu ostatnich 10 lat, nasz eksport do Meksyku wzrósł sześciokrotnie. Sprzedajemy części samochodowe, kosmetyki, wyposażenia szpitali, wódkę i produkty spożywcze – mówiła Gość PR24.
Działania ambasady
W Meksyku działa ambasada Rzeczpospolitej Polski. Jej zadaniem jest promocja Polski w tym kraju. Dyplomaci nawiązują kontakt z mediami meksykańskim, polskimi emigrantami, polskimi inwestorami zainteresowanymi tym krajem oraz meksykańskimi przedsiębiorcami zainteresowanymi inwestycjami w Polsce.
– Dyplomacja dysponuje obecnie różnego typu instrumentami promowania Polski za granicą. Korzystamy ze środków masowego przekazu. Ambasada promuje Polskę jako kraj atrakcyjny poprzez prasę, radio i telewizję. Oprócz używania mediów, drugim kanałem dotarcia do tych grup jest bezpośredni kontakt poprzez ofertę kulturalną. Trzecim kanałem jest kontakt z przedsiębiorcami, którzy mogą być zainteresowani inwestowaniem w Meksyku – stwierdziła Beata Wojna.
PR24/Dominika Dziurosz-Serafinowicz