Zdaniem ekspertów w zaproponowanym zestawieniu obyło się bez rewolucji. Znajdują się w nim pozycje dość stałe i powtarzane od wielu lat. Prof. Andrzej Waśko, literaturoznawca z Uniwersytetu Jagiellońskiego, że jedną z najważniejszych kwestii przy ustalaniu listy lektur jest to, by znalazły się w nich pozycje zaliczane do klasyki polskiej literatury.
– Istotą dobrego kształcenia jest to, że opieramy się na wzorach i narodowej tradycji kulturalnej, a także edukacyjnej. Liczy się to, co jest wspólne wszystkim pokoleniom Polaków. Dlatego zwróciliśmy uwagę, że w ostatnich latach klasyki, wśród lektur, było za mało i postanowiliśmy to zmienić – powiedział prof. Andrzej Waśko, współautor listy lektur dla klas I-VIII.
Prof. Przemysław Czapliński, literaturoznawca z Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, zaznaczył, że jego zdaniem nowy kanon lektur nie jest spójny. – Z jednej strony próbuje on zachować pewien poziom infantylizmu, czyli uszanować cechy charakterystyczne dla wieku dziecięcego, a z drugiej strony, trochę pozytywistyczna metodą, nasycić treściami wrażliwości społecznej i wartościami patriotycznymi – dodał.
Pełną listę lektur można znaleźć na oficjalnej stornie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej pod adresem men.gov.pl/projekt-podstawa-programowa
Polskie Radio 24/db
____________________
Data emisji: 03.12.16
Godzina emisji: 19.33