Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Michał Skrzesiński 17.10.2017

Lotniska regionalne w Polsce. Plany rozbudowy Modlina

Lotnisko Modlin planuje inwestycje w zwiększenie przepustowości do 7-8 mln pasażerów i remont drogi kołowania. Łączne koszty to 60 mln zł. Na razie nie wiadomo, jak je sfinansuje. Z kolei Lotnisko Chopina położone jest blisko centrum miasta, co ogranicza jego możliwości rozbudowy. To jeden z argumentów za budową Centralnego Portu Komunikacyjnego, który ma powstać w gminie Baranów, około 40 km od Warszawy. O sytuacji lotnisk regionalnych mówił w Polskim Radiu 24 Leszek Chorzewski, pełniący obowiązki prezesa Lotniska Modlin.

Zdaniem Leszka Chorzewskiego budowę Portu w Baranowie jest zasadna. – Faktem niepodważalnym jest, że możliwości lotniska Chopina w Warszawie się wyczerpują. Może być rozbudowywane, ale przewozy rosną tak szybko, że zapasy lotniska Chopina się wyczerpią. Natomiast lotniska regionalne stwarzają produkt komplementarny, który byłby uzupełnieniem dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Port centralny będzie się koncentrował na obsłudze linii siatkowych, tranzycie i lotach dalekodystansowych. Sens budowy centralnego lotniska jest tylko wtedy, gdy zamknie się Lotnisko Chopina – powiedział p.o. prezesa Lotniska Modlin.pr24Według gościa Polskiego Radia 24 Lotnisko w Modlinie powstało, by odciążyć Lotnisko Chopina z ruchu linii niskobudżetowych i czarterowych. - Porty regionalne koncentrują swoją działalności na obsłudze komunikacji międzymiastowej. W Modlinie staramy się tworzyć ofertę dla ludzi, którzy np. pracują, w którymś miesicie europejskim. Dysponując lotniskiem dany region jest atrakcyjniejszy pod względem gospodarczym dla inwestorów. W tej chwili Modlin może przyjąć znaczną część ruchu z Lotniska Chopina, które ma ograniczyć loty po 23:30. Jesteśmy gotowi od jutra przyjmować więcej samolotów, obecnie Modlin może przyjąć 4,5 mln pasażerów, pracując 24 godziny na dobę – mówił Chorzewski.

Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze” zaproponowało w czerwcu podniesienie kapitału spółki Modlin o ponad 100 mln zł i zwiększenie swoich udziałów z 30,39 do 51 proc. W zamian chciało m.in. zmiany statutu i zniesienia zasady jednomyślności wspólników. Samorząd województwa (30,37 proc. udziałów) uznał, że nie może oddać kontroli, jeśli PPL nie przejmie zobowiązań wynikających z umowy wsparcia pierwszej emisji obligacji. Ostatnio PPL nie przystał na plan zarządu Lotniska Modlin — emisję obligacji za 60 mln zł.

Więcej w całej audycji.

Gospodarzem programu był Mateusz Maranowski.

Polskie Radio 24/IAR/PAP

_____________________ 

Data emisji: 17.10.2017

Godzina emisji: 15:34