Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Dwójka
Bartosz Chmielewski 22.09.2010

Wietnamskie gitary

Wkroczenie do Sajgonu komunistycznych wojsk Północnego Wietnamu, zakończyło działanie jednej z najciekawszych scen muzyki rozrywkowej.
Elvis Phuong - gwiazda wietnamskiego rocknrollaElvis Phuong - gwiazda wietnamskiego rock'n'rollamat. promocyjne
Posłuchaj
  • Jacek Skolimowski o płycie "Saigon rock & soul"
  • Jacek Skolimowski o tradycjach muzyki wietnamskiej
Czytaj także

Zdaniem znawców muzyki Azji Południowo Wschodniej, na przełomie lat 60. i 70. najbardziej interesujące zespoły w tym rejonie świata grały w restauracjach i klubach dawnej stolicy Indochin. To tam w ogniu bratobójczej wojny wietnamskiej przenikały się tradycyjne kultury Wschodu i Zachodu.

Młodzi entuzjaści gitar elektrycznych z Południowego Wietnamu wsłuchujący się w płyty przywożone przez amerykańskich żołnierzy, komponowali zainspirowani grą Jimiego Hendrixa, czy brzmieniem funkowych grupy ze stajni Motown.

Ten gorący politycznie i kulturowo okres w historii Półwyspu Indochińskiego dokumentuje wydana w sierpniu tego roku nakładem Sublime Frequencies składanka “Saigon rock & soul – vietnamese classic tracks 1968 – 1975”.

Album skompilowany przez poszukiwacza zaginonej muzyki, Marka Gergisa zbiera utwory zarejestrowane w prowizorycznych studiach nagraniowych, częstokroć działających na terenie amerykańskich baz wojskowych. „Te piosenki opowiadają o miłości, wojnie i o tym co wojna robi z miłością” piszą we wstępie do płyty wydawcy, którym udało się uratować przed zapomnieniem dokonania barwnej sceny sajgońskiego rocka, skazanej w 1975 roku przez komunistyczne władze na zagładę.

O składance ale też o tradycyjnej muzyce Wietnamu w audycji Programu Drugiego "Nokturn" opowiadał Jacek Skolimowski.

bch