Hit Song Science (HSS) to program komputerowy, który pozwala przewidzieć czy nowy utwór stanie się przebojem. Korzysta z niego 5 największych światowych wytwórni płytowych (BMG, EMI, Sony, Universal, Warner Bros) oraz kilka amerykańskich stacji radiowych.
Grupa Technologii Algorytmicznych z firmy PHMI opracowała kombinację wskaźników do opisu melodii, takich jak: rytm, tempo, rodzaj akordów, zmiany natężenia dźwięku w czasie trwania utworu. Informatycy przebadali ponad 3 mln piosenek, które powstały od 1950 r., a ich wyniki zestawili na diagramie, nazwanym „muzycznym światem”.
Na wykresie pozostawiono jedynie punkty, obrazujące piosenki, które stały się przebojami. Okazało się, że hity amerykańskie tworzą 50 skupisk punktów, a brytyjskie – 60, częściowo odmiennych od tych z USA. Twórcy programu komputerowego HSS wykazali, że przeboje mają wspólne cechy i są w pewien sposób podobne do siebie. Wyjątkiem okazały się utwory o ważkim przesłaniu tekstu – te często nie mieściły się w melodycznych „przebojowych ramach”.
Następnie technologia została dostosowana do realiów współczesnego rynku muzycznego. Zawężono zakres badania do 5 ostatnich lat z cotygodniową aktualizacją bazy w oparciu o notowania odpowiednio „Billboard Hot 100” i „The British Pop Charts”. Analizowane są tylko te utwory, które min. jeden raz królowały na liście, a czas pobytu i lokaty w czołówce zestawienia decydują o przyznaniu odpowiednich wag wynikowi utworu.
Program Hit Song Science umożliwia analizę dowolnego, nowego utworu pod kątem zespołu właściwości i jego porównanie z dotychczasowymi przebojami. Sugeruje zmiany, które zwiększą szansę na sukces danej piosenki. Z HSS korzystają duże wytwórnie płytowe, indywidualni artyści oraz rozgłośnie radiowe. Przesyłają utwory przeznaczone do testowania w postaci plików MP3. Otrzymują w ciągu 24 godzin raport z podsumowaniem wyników w postaci noty w skali logarytmicznej od 0 do 10. Wynik większy lub równy 7 oznacza potencjalny hit. Wytwórnie płytowe otrzymują w dodatkowym pakiecie informację, dlaczego wynik jest niezadowalający oraz propozycje zmian, które zwiększą szansę na sukces. Analiza całego albumu kosztuje 4 tys. euro.
Technologia HSS staje się coraz popularniejsza w Stanach i Anglii. Brytyjski „Guardian” prognozuje, że niebawem stanie się ona standardem w światowym przemyśle muzycznym. Właśnie, coraz bardziej przemyśle, a nie sztuce...
Agnieszka Labisko