Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Polskie Radio
Jarosław Krawędkowski 16.01.2014

Aby odliczyć VAT nie wszyscy muszą mieć kratkę w aucie

W tej chwili każdy przedsiębiorca może kupić nowy samochód osobowy i odliczyć przy takiej transakcji stawkę VAT. I to niekoniecznie tylko wtedy, kiedy taki osobowy pojazd ma zamontowaną kratkę.
Aby odliczyć VAT nie wszyscy muszą mieć kratkę w aucieSXC
Posłuchaj
  • Ekspert podatkowy Tomasz Grunwald odpowiada czy każde auto musi mieć kratkę aby odliczyć pełny VAT /Arkadiusz Ekiert, Polskie Radio/
Czytaj także

Dlaczego tak jest, tłumaczy Polskiemu Radiu doradca podatkowy Tomasz Grunwald.

Liczy się homologacja i ładowność

- Po pierwsze samochód  jest traktowany jako samochód ciężarowy, jeśli ma stosowną homologację, a po drugie ma odpowiednią  ładowność - ponad 500 kilogramów, przy przynajmniej trzech miejscach do siedzenia – wyjaśnia Tomasz Grunwald.

Jedna homologacja ważna we wszystkich krajach Unii

Jak tłumaczy doradca podatkowy, homologacja to certyfikat przyznawany danemu typowi samochodu. Od 2009 roku obowiązuje zasada, że jeśli taką homologację nadaje jeden kraj unijny, to reszta krajów w Unii Europejskiej musi to zaakceptować.

- To oznacza, że jeśli Hiszpania danemu typowi samochodu przyzna homologację pojazdu ciężarowego, to jest ona ważna na terenie całej Unii. Nie ma również wymogu zamontowania w aucie kratki, a o charakterze pojazdu decyduje homologacja – mówi Tomasz Grunwald.

Nie tylko kratka

Ekspert tłumaczy, że homologacja może być nadawana pod warunkiem zamontowania kratki lub innej przegrody, na przykład specjalnej pułki czy nawet siedzeń. Zależy to od tego, co dany kraj uzna to za wystarczającą przegrodę, która ma oddzielać część pasażerską od towarowej.

Najważniejsza homologacja

- Jeśli w Polsce chcemy kupić samochód z odliczeniem VAT, musimy spytać sprzedawcę czy dany typ auta ma stosowną ciężarową homologację. Jeśli padnie odpowiedź, że tak, to już nie musimy sprawdzać czy w środku jest kratka czy jej nie ma – wyjaśnia Tomasz Grunwald.

Kratka jest jednym z wielu elementów potrzebnych do uzyskania homologacji ciężarowej. Ale nie w każdym unijnym kraju taki element jest stosowany.

- Pamiętajmy, dla nas istotny jest ten „papier”, czyli dokument poświadczający ciężarową homologacje. Nieważne, jaką przegrodę zastosowano – podkreśla ekspert.

Arkadiusz Ekiert