Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Trójka
Anna Borys 31.01.2014

Wspólne europejskie niebo: samoloty przestaną latać zygzakiem

Komisja Europejska chce wprowadzenia wspólnego europejskiego nieba. Projekt ma usprawnić zarządzanie ruchem lotniczym i obniżyć koszty. Kontrolerzy lotów ostrzegają: to niebezpieczne!
Zdjęcie ilustracyjneZdjęcie ilustracyjneGlow Images/East News
Posłuchaj
  • Komisja Europejska chce wprowadzenia wspólnego europejskiego nieba.W audycji "Bardzo Ważny Problem Europejski" również sprawy Ukrainy, reforma systemu bankowego w Europie oraz jak Łotysze radzą sobie z nową walutą.
Czytaj także

Obecnie niebo nad Europą jest podzielone na 28 kawałków. Komisja Europejska chce to zmienić.

Koszty spadną o połowę

- Scalenie tego poszatkowanego nieba nad Europą pozwoli ograniczyć liczbę centrów kierowania ruchem lotniczym – wyjaśnia Beata Płomecja, korespondentka Polskiego Radia w Brukseli. – W konsekwencji trzykrotnie zwiększy się przepustowość przestrzeni powietrznej. Koszty spadną o połowę, a późnienia zostaną zredukowane – dodaje.

Samoloty latają zygzakiem

Komisja argumentuje, że teraz samoloty latają zygzakami z powodu podzielonego nieba. Nie wybierają najprostszej trasy, bo to się wiąże z dodatkowymi kosztami. W ten sposób wydłużają się czasy przelotów.

Kontrolerzy biją na alarm

Te wszystkie argumenty nie przekonują kontrolerów lotu. Uważają oni, że te zmiany są zagrożeniem dla ruchu lotniczego. Podkreślają, że i tak samoloty latają już najszybciej jak się da, a późnienia są minimalne. Redukcji kosztów zaś nie odczują klienci.

Jednolity rynek to wzrost konkurencyjności

Jeremi Mordasewicz, ekspert Lewiatana nie ma wątpliwości, że jedno niebo to korzyści dla Europy. – - Ten projekt pozwoli wykorzystać efekt skali i specjalizacji, obniżyć koszty i konkurować skutecznie z Chinami i Stanami Zjednoczonymi – uważa ekspert.

W audycji "Bardzo Ważny Problem Europejski" również sprawy Ukrainy, reforma systemu bankowego w Europie oraz jak Łotysze radzą sobie z nową walutą.

abo