Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Jarosław Krawędkowski 15.06.2014

Paryż mekką dla luksusowych sieci handlowych

Najmodniejszym miastem, najchętniej wybieranym przez sieci handlowe jest Paryż. W ubiegłym roku w stolicy Francji pojawiło się 50 nowych sklepowych marek.
Spośród 50 nowych marek, które w ubiegłym roku pojawiły się w Paryżu, 10 to marki luksusowe.Spośród 50 nowych marek, które w ubiegłym roku pojawiły się w Paryżu, 10 to marki luksusowe. Glow Images/East News
Posłuchaj
  • Spośród 50 nowych marek, które w ubiegłym roku pojawiły się w Paryżu, 10 to marki luksusowe. A Paryż to przecież jeden z najbardziej popularnych kierunków turystyki zakupowej, mówi Agata Czarnecka, zastępca dyrektora działu doradztwa i badań rynku w CBRE./Sylwia Zadrożna PR24/
Czytaj także

Zwycięstwo Paryża było trochę niespodzianką, bo wydawałoby się, że te najbardziej znane sieci handlowe są już tam obecne, ale do sukcesu miasta w naszym rankingu przyczyniło się otwarcie w Paryżu w ubiegłym roku 3 dużych centrów handlowych - mówi Agata Czarnecka, zastępca dyrektora działu doradztwa i badań rynku w CBRE.

Paryż przyciąga luksus, luksus przyciąga zagranicznych klientów

Spośród 50 nowych marek, które w ubiegłym roku pojawiły się w Paryżu, 10 to marki luksusowe. A Paryż to przecież jeden z najbardziej popularnych kierunków turystyki zakupowej.

Klienci z Azji czy Bliskiego Wschodu, którzy słyną z zamiłowania do towarów luksusowych, przyjeżdżają na zakupy właśnie do Paryża, Londynu czy Mediolanu. We Francji połowa wpływów ze sprzedaży towarów luksusowych pochodzi od turystów zagranicznych.

Najlepszy klient przyjeżdża z Chin

Prym wiodą tu Chińczycy. Z danych firmy Deloitte wynika, że w latach 2012-2017 to oni będą przewodzić w turystyce wyjazdowej.

Znany londyński dom towarowy Harrods - po zamontowaniu czytników do chińskich kart kredytowych - odnotował znaczny wzrost przychodów.

Po Paryżu, na kolejnych miejscach najchętniej wybieranych miast przez sieci handlowe - według badań CBRE - było Tokio, Hongkong, Abu Dhabi, Londyn, Pekin, Moskwa, Szanghaj, Frankfurt, Taipei i Singapur.

Marki luksusowe stanowią jedną czwartą wszystkich nowych uczestników światowego rynku handlu detalicznego. Sklepy z markami luksusowymi rzadziej nastawiają się na handel internetowy - ze względu na większą anonimowość klientów.

W Europie Środkowo-Wschodniej super sieci ciągną do Moskwy, warszawy…

W Polsce w ubiegłym roku  zadebiutowały 23 nowe międzynarodowe sieci handlowe. Dało nam to drugie miejsce ex aequo z Czechami. Lepiej od nas w regionie Europy Środkowo-Wschodniej wypada tylko Rosja. W całym ubiegłorocznym rankingu Polska zajęła 17 miejsce, a Warszawa 29, ale to dlatego, że w rankingu oprócz stolicy znalazł się też Kraków, Łódź i Poznań.

Niestety do Polski luksusowa sieć w tym roku nie wejdzie

Żadna luksusowa sieć nie planuje w tym roku otwierać swoich sklepów w Polsce, ale jest kilka firm, które przyglądają się naszemu rynkowi.

Część z nich czeka jednak na moment aż Polska przyjmie euro, bo barierą są dla nich różnice kursowe. W Polsce brakuje też jeszcze typowych domów towarowych, albo dobrych lokali przy ulicach handlowych.

Centra handlowe rosną jak grzyby po deszczu

Centra handlowe - i to imponujące - budowane są w każdym mieście i również w tych mniejszych lokale znajdują najemców. Tutaj wszystko zależy od strategii danej sieci handlowej, bo niektóre wolą rozwijać się w większych, a inne w mniejszych miastach. Poza tym niektóre sieci mają więcej pieniędzy na inwestycje i otwierają od razu kilka sklepów w różnych miastach. To wszystko zależy od ich decyzji - mówi Agata Czarnecka.

Sylwia Zadrożna