Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR / PAP
Anna Wiśniewska 29.07.2014

Komisja Europejska ratuje LOT: uznaje pomoc państwa w wysokości 800 mln zł

Komisja Europejska uznała, że pomoc na restrukturyzację w wysokości 804 mln zł (ok. 200 mln euro), którą Polska planuje przyznać na rzecz Polskich Linii Lotniczych LOT, jest zgodna z unijnymi zasadami pomocy państwa - czytamy we wtorkowym komunikacie KE.
Posłuchaj
  • KE: pomoc dla LOT zgodna z unijnymi zasadami (IAR)
  • Pomoc państwa dla Polskich Linii Lotniczych LOT zgodna z unijnymi zasadami - relacja Magdaleny Skajewskiej z Brukseli (IAR)
  • Pomoc państwa wspierająca proces restrukturyzacji gwarantuje wyjście LOT-u na prostą - mówi Minister skarbu Włodzimierz Karpiński./IAR/
  • Czy pomoc publiczna dla LOT-u, zatwierdzona przez Komisję Europejską zostanie wykorzystana przez firmę, walcząca o coraz trudniejszy rynek krajowy i międzynarodowy, zastanawia się Łukasz Piechowiak, główny ekonomista serwisu bankier.pl./Krzysztof Rzyman, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
  • Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR wyjaśnia, dlaczego dzisiejsza decyzja Unii Europejskiej o uznaniu pomocy publicznej dla LOT-u dopiero otwiera drogę naprawy dla narodowego przewoźnika./Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.
Czytaj także

Oznacza to, że polski przewoźnik nie będzie musiał zwracać pieniędzy, które dostał z budżetu państwa i uniknie w ten sposób bankructwa. Przyznana pomoc to 200 milionów euro.

W ostatnich miesiącach toczyły się w negocjacje między polskim rządem, przedstawicielami LOT-u i komisarzem do spraw konkurencji.

Komisja Europejska ostatecznie uznała we wtorek, że pieniądze zostały przyznane zgodnie z unijnym prawem. Według jej ekspertów, plan przekształceń, który przygotował LOT, umożliwi spółce odzyskanie długoterminowej rentowności i nie doprowadzi do zakłócenia konkurencji na europejskim rynku.

- Uznaliśmy, że plan ten opiera się na realistycznych założeniach i powinien pozwolić spółce odzyskać długotrwałą rentowność w rozsądnych ramach czasowych - powiedział rzecznik Komisji Antoine Colombani. Co ważne, odbędzie się to - zdaniem Brukseli - bez nadmiernych zakłóceń konkurencji na europejskim rynku. - To jest nasze ostatnie słowo w tej sprawie - dodał Colombani.

LOT o decyzji KE: to dla nas bardzo ważny dzień

To bardzo ważny dzień dla LOT-u. Tak zaakceptowanie przez Komisję Europejską planu restrukturyzacji przewoźnika ocenia jego prezes Sebastian Mikosz.
- Dzisiejsza decyzja potwierdza, że otrzymaliśmy pomoc zgodnie z prawem i że nasz Plan Restrukturyzacji realizujemy w całkowitej zgodzie z przepisami Unii Europejskiej - czytamy w komunikacie. Sebastian Mikosz podkreśla, że opisane w planie naprawczym działania zapewniają długoterminową konkurencyjność LOT, nie powodując zakłócenia wspólnego rynku i konkurencji.
Prezes LOT dziękuje pasażerom, którzy - jak pisze - "doceniając nasze nowe produkty i usługi, wierzą w zmiany, jakie wdrażamy". Dodaje, że LOT stał się nowoczesnym europejskim przewoźnikiem sieciowym, łączącym Polskę oraz Europę Centralną i Wschodnią z kluczowymi miejscami na świecie.
Mikosz przypomina, że w 2013 roku LOT odnotował po raz pierwszy od pięciu lat zysk netto w wysokości 26 milionów złotych. Wynik na działalności podstawowej był na poziomie minus 4 milionów złotych. Tym samym był o 138 milionów złotych lepszy niż zakładano w planie.

MSP o decyzji KE: kluczowa dla LOT-u

Decyzja Komisji Europejskiej jest kluczowa dla LOT-u. To komentarz ministra skarbu do udzielonej przez Brukselę zgody na pomoc publiczną dla przewoźnika.
W komunikacie Włodzimierz Karpiński podkreśla, że Komisja Europejska ostatecznie potwierdziła, że pomoc dla LOT-u została udzielona zgodnie z prawem. Dodatkowo plan naprawczy przewoźnika idzie w dobrym kierunku i jest wdrażany zgodnie z unijnymi przepisami.
Resort skarbu przypomina, że LOT, jako linia lotnicza, która koncentruje swoją działalność w Polsce, ma strategiczny charakter dla rozwoju krajowego rynku przewozów lotniczych. Działalność takiego przewoźnika gwarantuje możliwość zapewnienia bezpośrednich połączeń z Polski do głównych miast w Europie i Ameryce Północnej. Uzdrowienie i dalszy rozwój LOT-u oznaczają także utrzymanie tysięcy miejsc pracy w branży. LOT jest również jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich marek na świecie. - Dlatego oczekujemy od zarządu spółki dalszej intensywnej pracy - pisze minister.

Trudna i długa restrukturyzacja
Minister skarbu cytowany w komunikacie przypomina, że LOT ma za sobą długi i bardzo trudną restrukturyzację. - Oczekujemy dokończenia tego procesu, co formalnie nastąpi w październiku 2015 roku. Wtedy też LOT będzie mógł otwierać nowe połączenia. Zadania, które stawiamy teraz przed spółką, to utrzymanie pozycji jako wiodącego przewoźnika lotniczego w Europie Środkowo-Wschodniej, intensyfikacja prac nad wieloletnią strategią, wykorzystanie potencjału, w tym samolotów B787 Dreamliner oraz aktywne poszukiwanie inwestora strategicznego - zapowiada minister.
Pomoc publiczna, choć przyznawana przez państwo, jest w Unii Europejskiej ograniczona. Za każdym razem rządy krajów członkowskich muszą prosić Komisję Europejską o zgodę, a ta musi ocenić, czy pieniądze pozwolą ratowanym spółkom stanąć na nogi, utrzymać się na rynku bez dodatkowej pomocy i czy nie doprowadzą do zakłócenia konkurencji na unijnym rynku.

Postępowanie KE rozpoczęło się w listopadzie 2013 roku

Postępowanie w sprawie polskich linii lotniczych trwa od listopada 2013 roku. Bruksela miała wątpliwości, czy przyznanie spółce pomocy restrukturyzacyjnej w wysokości około 200 milionów euro jest zgodne z zasadami pomocy państwa.

Bruksela w czasie dochodzenia badała przede wszystkim, czy środki dla LOT-u pozwolą spółce odzyskać długoterminową rentowność. Gdyby Komisja Europejska uznała, że pomoc dla LOT-u została przyznana wbrew unijnym zasadom, środki musiałyby zostać zwrócone.

LOT dostał ok. 200 mln euro pomocy restrukturyzacyjnej

PLL LOT w grudniu 2012 roku otrzymał pierwszą transzę pomocy 400 mln zł (ok. 100 mln euro), a tymczasową zgodę na pożyczkę Komisja Europejska wydała dopiero w maju 2013 r. Miesiąc później do KE trafił plan restrukturyzacji, zawierający wytyczne dotyczące przyszłości LOT-u, m.in. modernizacji floty oraz efektywnego wykorzystania samolotów.
Plan zakłada też przekazanie LOT-owi drugiej transzy pomocy na restrukturyzację w wysokości 381 mln zł, a także uzyskanie trwałej rentowności od 2015 r.
W planie restrukturyzacji przesłanym do KE, w 2015 r. kończy się proces restrukturyzacji przewoźnika. Zapisano w nim, że na koniec 2015 r. linia ma wypracować ok. 113-137 mln zł zysku ze swojej działalności podstawowej, czyli na przewozie pasażerów. W dokumencie zapisano też, że spółka w 2014 r. ma uzyskać 71 mln zł zysku na działalności podstawowej.

LOT nie wystąpi o pomoc publiczną do września >>>
Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 67,97 proc. akcji spółki i TFS Silesia - 25,1 proc.; pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

Sebastian Mikosz, prezes PLL LOT o postępowaniu sprawdzającym Komisji Europejskiej.

Źródło: TVP/x-news

IAR/PAP, awi