Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Jarosław Krawędkowski 11.08.2014

Recykling starych aut po nowemu: premia za demontaż, nowe opłaty

Rząd przygotowuje regulacje, które maja zachęcić do zwiększenia legalnego demontażu starych samochodów. 500-złotowa opłata recyklingowa ma być zastąpiona 400-złotową opłatą depozytową, będzie premia dla osób zgłaszających pojazd do demontażu, oraz nowe obowiązki dla firm handlujących starymi samochodami.
Zgodnie z propozycją resortu środowiska, za przekazane samochodu do demontażu będzie przysługiwała premia.Zgodnie z propozycją resortu środowiska, za przekazane samochodu do demontażu będzie przysługiwała premia. Glow Images/East News

Osoby rejestrujące używane auta będą musiały uiścić 400 zł opłaty depozytowej; zniesie ona obecnie obowiązującą 500-złotową opłatę recyklingową - zakłada projekt noweli ustawy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji, którym we wtorek ma zająć się rząd.

Za przekazanie starego auta do demontażu będzie premia
Zgodnie z propozycją resortu środowiska, za przekazane samochodu do demontażu będzie przysługiwała premia. Otrzyma ją ostatni właściciel auta, przekazujący je do kasacji. Pieniądze mają być wypłacane za każdy pojazd przekazany do demontażu po wejściu w życie przepisów ustawy, niezależnie od tego czy została za niego wcześniej uiszczona opłata depozytowa, czy też nie.

Opłata depozytowa przeznaczona na premie za przekazanie aut do demontażu
"Wpływy z opłaty depozytowej będą przeznaczane wyłącznie na finansowanie zwrotów wypłat premii za przekazanie pojazdu do demontażu. Z wpływów z opłaty depozytowej nie będzie finansowany więc jak dotychczas system zbierania pojazdów wycofanych z eksploatacji" - podkreśliło Ministerstwo Środowiska w informacji przekazanej PAP.
"Ponieważ wpływy z ww. opłaty gromadzone przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej były następnie przeznaczane na dopłaty do recyklingu pojazdów, w projekcie przewiduje się również zniesienie dopłat do demontażu" - dodało.

Nowe obowiązki dla firm handlujących starymi autami
Zgodnie z nowymi propozycjami, do zapewnienia sieci demontażu będą zobowiązane wszystkie podmioty wprowadzające samochody na rynek. Jeśli w ciągu roku wprowadzają do obrotu ponad 1000 aut, będą musiały zagwarantować sieć składającą się z 3 stacji demontażu lub punktów zbierania w województwie, czyli minimum 48 punktów na terenie kraju. Natomiast wprowadzający poniżej 1000 pojazdów - sieć składającą się z minimum 3 stacji demontażu w całej Polsce.

400-złotowa opłata depozytowa podczas rejestracji pojazdu
Projekt przewiduje, że opłatę depozytową w wysokości 400 zł będzie płacił właściciel pojazdu przy jego rejestracji. Obowiązek ten ma jednak nie dotyczyć właścicieli: "pojazdu nowego (czyli takiego, który nie był wcześniej rejestrowany) oraz pojazdu, za który była już uiszczona opłata depozytowa".
MŚ szacuje, że system wpłat opłaty depozytowej obejmie ok. 800 tys. sztuk samochodów rocznie, w tym ok. 650 tys. sztuk pojazdów używanych sprowadzanych z zagranicy. Przy opłacie w wysokości 400 zł wpływy mają wynieść ok. 320 mln zł rocznie.
Zgodnie z danymi resortu obecnie w legalnych stacjach demontażu demontuje się około 350 tys. sztuk pojazdów rocznie. Zakłada się, że w perspektywie kilku lat nowy system spowoduje zwiększenie strumienia pojazdów kierowanych do stacji demontażu do ok. 500 tys.

PAP, jk