Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 01.12.2014

Polskie kosmetyki podbijają światowe rynki

Według danych Głównego Urzędy Statystycznego w pierwszym półroczu 2014 roku sprzedaliśmy za granicę około 229 tys. ton kosmetyków o wartości ponad miliarda euro.
Polskie kosmetyki zyskują coraz większą popularność na rynkach światowychPolskie kosmetyki zyskują coraz większą popularność na rynkach światowychGlow Images/East News
Posłuchaj
  • O sukcesach polskich firm kosmetycznych na światowych rynkach mówił w radiowej Jedynce gość Porannych rozmaitości: Radosław Jarema, dyrektor zarządzający firmy Akcenta w Polsce /Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/
Czytaj także

Liczony rok do roku wzrost w ujęciu wartościowym wyniósł ponad 1 proc.

- Obecnie polskie kosmetyki najczęściej trafiają na rynki Europy Zachodniej oraz nowe rynki zbytu, takie jak Azja Południowo-Wschodnia. Obserwujemy też wyraźny wzrost eksportu do krajów Półwyspu Arabskiego – mówi Radosław Jarema, dyrektor zarządzający firmy Akcenta w Polsce, obsługującej transakcje walutowe eksporterów i importerów.

Spada eksport do krajów Europy Środkowo-Wschodniej

Nasz eksport kosmetyków do krajów Europy Środkowo-Wschodniej, czyli do Rosji, na Ukrainę, Białoruś, do Albanii i Mołdawii spadł w pierwszym półroczu 2014 roku o 10,3 proc. rok do roku.

- Trend spadku eksportu polskich kosmetyków do krajów Europy Środkowo-Wschodniej rozpoczął się już trochę wcześniej (przed kryzysem na Ukrainie – przyp. red.). Powodem tego było zwiększenie popytu na polskie kosmetyki, zarówno w krajach Europy Zachodniej, ale przede wszystkim na tych nowych rynkach, czyli w Azji Południowo-Wschodniej i w krajach arabskich – wyjaśnia Radosław Jarema.

Mimo zauważalnych spadków, jak podkreśla ekspert, cały czas 1/5 eksportu polskich kosmetyków eksportowana trafia do krajów Europu Środkowo-Wschodniej, a największym odbiorcom polskich kosmetyków jest Rosja.

Pomoc Ministerstwa Gospodarki

Osiągnięcia polskich firm kosmetycznych to efekt profesjonalizmu, wysokiej jakości produktów, ale nie bez znaczenia jest też pomoc Ministerstwa Gospodarki.

- Ministerstwo Gospodarki intensywnie wspiera polskich przedsiębiorców z branży kosmetycznej, pomagając im zaistnieć na nowych rynkach zbytu. Chodzi tutaj o wsparcie przy uczestnictwie w targach, akcjach promocyjnych, nawiązywaniu nowych kontaktów z kontrahentami. W najbliższym czasie planuje się w ramach programu promocji polskich wyrobów na świecie wsparcie polskiej branży kosmetycznej w Malezji – mówi przedstawiciel firmy Akcenta.

Świetna baza naukowo-badawcza

O sukcesach polskich kosmetyków decyduje również świetna baza naukowo-badawcza, dzięki której powstają u nas dobre półprodukty. Nie wszystkie możemy jednak wytworzyć samodzielnie. Są takie, które musimy sprowadzić.

- Tym przykładem jest bardzo popularny składnik wielu wyrobów kosmetycznych, czyli olej arganowy występujący tylko w Maroku – mówi Radosław Jarema.

O sukcesach polskich firm kosmetycznych świadczy ich rosnąca obecność na trudnym rynku unijnym. Eksport do krajów UE liczony rok do roku wzrósł w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 r. o 4,1 proc.

Dariusz Kwiatkowski, awi