Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Borys 29.10.2015

PROW 2014-2020: ok. 340 mln euro na modernizację i budowę dróg lokalnych

Dobre drogi to warunek rozwoju społeczno-gospodarczego, a sytuacja w Polsce pozostawia pod tym względem wiele do życzenia. I dlatego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 przewidziano środki przeznaczone między innymi na modernizację i budowę dróg lokalnych.
Posłuchaj
  • O dofinansowaniu z PROW 2014-2020 modernizacji i budowy dróg lokalnych mówiła w Porannych rozmaitościach radiowej Jedynki: Ewa Maranowska z Departamentu Działań Delegowanych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dariusz Kwiatkowski, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Na tego rodzaju wsparcie mogą liczyć: gminy, powiaty, a także związki gmin i powiatów.

Pomoc, w postaci refundacji, może być udzielona do wysokości 3 mln złotych dla jednego beneficjenta w okresie realizacji Programu. Poziom refinansowania  przedsięwzięcia wynosi 63,63 proc. kosztów kwalifikowalnych. To oznacza, że pozostała część, w wysokości  36, 37 proc., czyli wymagany krajowy wkład środków publicznych, to właśnie wkład własny beneficjenta.

Co podlega refundacji?

Refundacji podlegają koszty związane z budową lub przebudową drogi lokalnej, polegającej na wykonaniu  robót, w wyniku których nastąpi podwyższenie parametrów technicznych i eksploatacyjnych istniejącej  drogi, jednak nie wymagających zmiany granic pasa drogowego.

Poza tym jest możliwa zmiana nawierzchni drogi, która również wpłynie na poprawę jej  jakości. Na przykład z drogi szutrowej na asfaltową, albo z gruntowej na brukową lub też asfaltową.

Priorytet mają operacje w najuboższych gminach

Priorytetowo traktowane będą operacje realizowane w gminach uboższych - wyjaśnia Ewa Maranowska z Departamentu Działań Delegowanych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Punkty będą przyznawane gminom, w których dochód podatkowy, w przeliczeniu na jednego mieszkańca kształtuje się na poziomie niższym w porównaniu do średniej krajowej.

Przewiduje się premiowanie tych operacji, które realizuje beneficjent, z powiatu o wskaźniku bezrobocia wyższym niż średnie w kraju.

Kryteria regionalne

Zostaną też uwzględnione kryteria regionalne, które ustanowiły poszczególne  regiony. Na preferencje mogą liczyć przedsięwzięcia, w ramach których drogi o kategorii niższej będą łączone z drogami o wyższej kategorii, a także operacje realizowane w powiązaniu z inwestycjami dotyczącymi tworzenia szerokopasmowej sieci internetowej.

Dofinansowanie budowy dróg dojazdowych

Dofinansowanie obejmie również budowę dróg dojazdowych do miejscowości, w których znajdują się ważne obiekty i instytucje, w największym wymiarze wtedy,  gdy droga prowadzi  bezpośrednio do obiektu użyteczności publicznej.

Na wsparcie budowy i modernizacji dróg lokalnych przeznaczono w PROW 2014-2020 około 340 mln euro.

Terminy naborów wniosków będą wyznaczały samorządy wojewódzkie. Zrobiły to już samorządy województw: lubelskiego, dolnośląskiego, lubuskiego i kujawsko-pomorskiego. Nabór wniosków rozpocznie się tam w połowie listopada.

Dariusz Kwiatkowski

„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich:

Europa inwestująca w obszary wiejskie.”

Materiał opracowany przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Instytucja Zarządzająca Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 – Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Audycja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach pomocy technicznej Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020.