Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wiśniewska 22.12.2015

Ustawa o administracji podatkowej przesunięta o pół roku

Przepisy wprowadzające m.in. wyspecjalizowany urząd skarbowy, czy asystentów podatnika wejdą w życie pół roku po planowanym terminie - przewiduje podpisana przez prezydenta Andrzeja Dudę nowela ustawy o administracji podatkowej.

Kancelaria Prezydenta przypomniała w komunikacie, że podpisana przez prezydenta nowela wprowadza zmiany w ustawie o administracji podatkowej oraz noweli Ordynacji podatkowej.

- Celem ustawy o administracji podatkowej, uchwalonej 10 lipca 2015 r., jest stworzenie najlepszych warunków pozwalających na prawidłowe wykonywane przez podatników obowiązków podatkowych. Ustawa o administracji podatkowej miała wejść w życie z dniem 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem trzech grup przepisów, dla których określono terminy: 1 września 2015 r., 1 kwietnia 2016 r. oraz dzień następujący po dniu ogłoszenia - napisano.

"Potrzebne kompleksowe zmiany organizacyjne"

W komunikacie wyjaśniono, że zdaniem autorów nowelizacji ustawy o administracji podatkowej, wprowadzenie przewidzianych w niej rozwiązań wymaga kompleksowych zmian organizacyjnych, w związku z czym zasadne jest przesunięcie daty wejścia w życie jej przepisów z 1 stycznia 2016 r. na 1 lipca 2016 r. Ma to zapewnić przygotowanie jednostek do sprawnego i funkcjonalnego realizowania nałożonych zadań.

- Ustawa z dnia 16 grudnia 2015 r. stanowi, że ustawa o administracji podatkowej wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2016 r. Przepisy, które zgodnie z pierwotną wersją ustawy miały wejść w życie z dniem 1 kwietnia 2016 r. oraz w dniu następującym po dniu ogłoszenia wejdą w życie w tych terminach. Z dniem 1 stycznia 2016 r. wejdą w życie niektóre przepisy zmieniające inne ustawy, w tym ustawę o postępowaniu egzekucyjnym w administracji, oraz część przepisów przejściowych - wyjaśniono.

Dodano, że przewidziana nowela Ordynacji podatkowej oraz niektórych innych ustaw dotyczy upoważnienia ministra finansów do delegowania zadań z zakresu interpretacji podatkowych podległym organom.

Utworzenie funkcji tzw. asystenta podatkowego

Ustawa o administracji podatkowej z lipca 2015 r. przewiduje utworzenie funkcji tzw. asystenta podatkowego. Asystenci mają pomagać zaczynającym działalność gospodarczą przedsiębiorcom w wywiązywaniu się z obowiązków podatkowych przez pierwsze 18 miesięcy działalności. Doradztwo ma objąć m.in. pomoc w wypełnianiu dokumentów, przypominanie o terminach ich składania, zasadach korzystania z ulg. Ma też pomagać zorientować się w rodzajach spraw załatwianych w innych instytucjach.

Oprócz nowego określenia zadań i organizacji administracji podatkowej ustawa wprowadza też system obsługi i wsparcia podatnika. Do tych zadań przekierowana ma zostać część pracowników, zastosowanie znajdą też narzędzia informatyczne.

Powstaną centra obsługi podatnika

Utworzone mają zostać centra obsługi podatnika, w których niezależnie od właściwości miejscowej organu podatkowego, pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje, wydawać zaświadczenia, udzielać wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero podjąć działalność gospodarczą.

Ma być stworzone specjalne narzędzie informatyczne - Centralny Rejestr Danych Podatkowych, który ma umożliwić wymianę informacji bezpośrednio między urzędami i obsługę podatników niezależnie od ich miejsca zamieszkania. Stworzenie elektronicznej bazy wiedzy administracji podatkowej ma zapewnić dostęp do jednolitej i powszechnie dostępnej informacji podatkowej.

Do zadań administracji podatkowej ma też należeć pobór niepodatkowych należności budżetu, w tym mandatów.

PAP, awi