Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Filip Kołodziej 05.01.2016

Afera spalinowa w USA może kosztować VW 45 mld dolarów. "Twierdzimy, że wiedzieli co robią"

Pozew wniesiony przez resort sprawiedliwości USA przeciwko Volkswagenowi za manipulowanie pomiarem emisji spalin może kosztować ten koncern ponad 45 miliardów dolarów - pisze we wtorek agencja dpa.

Informując o pozwie zastępca prokuratora generalnego John Cruden podkreślił w poniedziałek, że Stany Zjednoczone będą forsować wszystkie stosowne środki zaradcze przeciwko Volkswagenowi dla zadośćuczynienia naruszeniom amerykańskich przepisów o ochronie powietrza.

Prawie 40 tys. dolarów kary od samochodu

Amerykańskie zarzuty dotyczą 600 tys. samochodów Volkswagena. Za każdy z tych pojazdów kara za naruszenie tych przepisów może wynieść do 37,5 tys. dolarów - wskazuje dpa. Za instalowanie nielegalnego oprogramowania umożliwiającego manipulowanie pomiarem spalin grozi z kolei kara 3750 dolarów za każdy pojazd. Amerykańskie prawo przewiduje też karę w wysokości 37,5 tys. dolarów - w tym wypadku niezależną od liczby pojazdów - za każdy dzień łamania przez samochody Volkswagena przepisów obowiązujących w USA. Dojdą jeszcze do tego koszty sądowe oraz ewentualne dodatkowe kary, o których zadecydują sędziowie.

Agencja dpa zastrzega, że ostatecznie łączny wymiar kar finansowych, jakie w USA zostaną nałożone na Volkswagena, może się okazać znacznie mniejszy. Niektórzy eksperci są jednak zdania, że może być wręcz przeciwnie, i mówią nawet o 90 miliardach dolarów.

Pozew wobec Volkswagena wymienia cztery czyny stanowiące naruszenie ustawy o ochronie powietrza (Clean Air Act), w tym manipulowanie systemem kontroli spalin i lekceważenie obowiązku zawiadamiania o takim procederze. - Twierdzimy, iż wiedzieli, co robią, że rozmyślnie łamią prawo i że skutkuje to konsekwencjami zdrowotnymi - zaznaczył wyższy przedstawiciel ministerstwa sprawiedliwości.

VW przyznał się do zarzutów EPA

Na początku września Volkswagen przyznał się do postawionych mu przez amerykańską federalną Agencję Ochrony Środowiska (EPA) zarzutów, że w swych samochodach z silnikami Diesla instalował zabezpieczenia przed nadmierną emisją tlenków azotu podczas testów. Ujawnienie tego faktu wywołało najpoważniejszy na przestrzeni ostatnich lat skandal w globalnej branży motoryzacyjnej.

Oprogramowanie wyłączało system neutralizacji tlenków azotu podczas normalnej eksploatacji samochodu i włączało go w razie rozpoznania, że silnik poddawany jest testom. Zainstalowano je w blisko 600 tys. sprzedanych w USA samochodów Volkswagena, a także jego spółek córek Audi i Porsche. Koncern nie zdołał się jeszcze porozumieć z EPA w sprawie planu zmodyfikowania oprogramowania we wszystkich użytkujących je pojazdach.

Ministerstwo sprawiedliwości rozważa ponadto wszczęcie przeciwko Volkswagenowi postępowania karnego, ale potrzebny byłby w tym celu rozszerzony materiał dowodowy.

PAP, fko