Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Borys 16.02.2016

Linie lotnicze będą rosły, ale ...

Rynek transportu lotniczego w Polsce w tym roku czeka dalszy dynamiczny wzrost.
Posłuchaj
  • O polskim rynku lotniczym w Po pierwsze ekonomia radiowej Jedynki (Elżbieta Szczerbak, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

W 2015 roku z polskich lotnisk skorzystało ok 30,5 mln pasażerów, w 2016 roku ma ich być jeszcze więcej bo ponad 33 mln, wynika z prognoz firmy doradczej PWC. Eksperci podkreślają, że na znaczeniu zyskują też przewoźnicy niskokosztowi.

Dobry czas dla lotnictwa

- Na rynku lotniczym, w Polsce, ale i wielu innych państwach miniony rok przyniósł wiele pozytywnych trendów, zarówno pod względem liczby pasażerów, jak i liczby operacji lotniczych - mówi Michał Mazur partner w firmie doradczej PWC.

- Dzięki spodkowi cen ropy naftowej i dzięki programom optymalizacyjnym również w tradycyjnych liniach lotniczych, w tym roku udało się osiągnąć nawet kilkunastoprocentowe poziomy marżowości w przypadku linii niskokosztowych i kilkuprocentową marżowość w przypadku tradycyjnych linii - wyjaśnia gość radiowej Jedynki. 

Są perspektywy wzrostu

W tym roku natomiast, ich liczba również zwiększy się, choć będzie to zdaniem ekspertów nieco mniejszy wzrost, bo o ok. 10 procent

- Główne czynniki to ciągle niższa niż w krajach Zachodnich penetracja rynku. W poprzednim roku samolotem leciało statystycznie 0,7 Polaka. W Europie Zachodnie ten wskaźnik wynosi 2,6. To oznacza, że ciągle mamy duży potencjał wzrostu – przekonuje rozmówca.

Modlin rozkręca rynek

- Głównym źródłem rosnącej liczby pasażerów w naszym kraju pozostają porty regionalne, w tym Modlin, co świadczy o rosnącej pozycji niskokosztowych przewoźników -podkreśla Paweł Mamcarz z PWC.

- Mamy lotniska w atrakcyjnych miejscach, z których opłaca się latać przewoźnikom niskokosztowym. Linie lotnicze mam na myśli Wizzair i Ryanair napędzają koniunkturę, to działa na zasadzie kuli śniegowej – uważa specjalista.

Grunt to inwestycje

Kluczowe do dalszych wzrostów i większej konkurencji będą inwestycje.

- Linie inwestują w innowacje, odświeżają flotę, nowsze samoloty zużywają mniej paliwa, latają szybciej. Firmy stawiają na samoobsługę w sferze pasażerskiej. Wszystko sumuje się do niższych kosztów, dodając do tego niski koszt paliwa można prognozować, że wzrost na runku się utrzyma – prognozuje ekspert.

Na polskim rynku największy udział pod względem liczby przewiezionych pasażerów po 3 kwartałach 2015 roku miały trzy linie, Ryanair (30%), Wizzair (22%) i Polskie Linie Lotnicze LOT (21%).

Elżbieta Szczerbak, abo