Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Jarosław Krawędkowski 03.03.2016

Czy polska armia pomoże zmodernizować polski przemysł?

̶ Kraje na całym świecie, w tym Wielka Brytania, Francja czy Stany Zjednoczone, wykorzystują zakupy uzbrojenia do budowania własnych potencjałów przemysłowych – mówi Jędrzej Graf, redaktor naczelny difens 24.
Posłuchaj
  • Dlaczego polska armia jest wielka szansa dla naszego przemysłu, mówią w audycji Wszystko o gospodarce w radiowej Jedynce Jędrzej Graf, redaktor naczelny difens 24 oraz Wojciech Łuczak, wydawca magazynu Raport – Wojsko Technika Obronność./Dominik Olędzki, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia/.

̶ Jeżeli Polska, a tak deklaruje nowy rząd, chce zbudować nowoczesny przemysł i zmodernizować istniejący, to musi wykorzystać modernizację armii do maksymalnego transferu technologii i do budowy nowoczesnych zakładów przemysłowych – mówi ekspert.

Wszyscy chcielibyśmy – żeby przemysł zbrojeniowy był źródłem innowacji – wyjaśnia Wojciech Łuczak, wydawca magazynu Raport – Wojsko Technika Obronność.

Programy zbrojeniowe trzeba wykorzystywać do budowy innowacyjnych technologii

Podkreśla wiele lat zaniedbań i zaniechań, powodujących zapóźnienie technologiczne.

̶ Dwa programy, dotyczące śmigłowców i obrony powietrznej, powinny być wykorzystane do potężnego impulsu technologicznego – mówi ekspert.

̶ Problemem jest też to, że od wielu lat w Polsce nie mamy systemu, który analizowałby rynek uzbrojenia – a taki system byłby pomocny dla naszego eksportu– dodaje Łuczak.

Znikomy eksport polskiego przemysłu zbrojeniowego

Przypomina, że eksport polskich firm zbrojeniowych wynosi 395 mln euro, z czego połowa to jest reeksport firm lotniczych do spółek matek.

Podkreśla, że coraz lepiej prezentuje się prywatny przemysł zbrojeniowy i na tym tle wyniki eksportu państwowych spółek zbrojeniowych wyglądają fatalnie.

̶ Trzeba coś z tym zrobić, mówi Łuczak.

A w tzw. Planie Morawieckiego, przemysł zbrojeniowy znalazł się wśród przykładowych gałęzi przemysłu, w których istnieje szansa na uzyskanie wiodącej pozycji na rynku globalnym

Dominik Olędzki, jk