Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Borys 24.05.2016

Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o VAT. Ma uszczelnić wpływy podatkowe na rynku paliwowym

Uszczelnienie poboru podatku VAT, przede wszystkim w związku z obrotem paliwami ciekłymi, to cel projektu noweli ustawy o podatku od towarów i usług, który rząd przyjął podczas wtorkowego posiedzenia.
Posłuchaj
  • Dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, Leszek Wieciech podkreśla, że działalność nieuczciwych przedsiębiorców kosztuje budżet miliardy złotych./IAR/.
  • Zdaniem eksperta, jedną z przyczyn strat podatkowych w branży paliwowej jest rozproszony nadzór nad branżą./IAR/.

 MF szacuje, że budżet zyska na tym rozwiązaniu ok. 2,5 mld zł rocznie.

Zmieniana ustawa ma uszczelnić pobór VAT

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw to tzw. pakiet paliwowy, który jest elementem przygotowywanego przez resort finansów całościowego pakietu "uszczelniającego" pobór VAT. Minister finansów Paweł Szałamacha, podsumowując półroczny dorobek rządu, podkreślał, że pakiet ten pozwoli od 2017 r. uzyskiwać wyższe dochody z tego podatku.

Koniec z wykorzystaniem luk w wewnatrzwspólnotowym obrocie paliwami

Pakiet paliwowy ma uszczelnić pobór VAT przy tzw. wewnątrzwspólnotowych nabyciach paliwa i uszczelnić koncesjonowanie obrotu paliwami z zagranicą.

W uzasadnieniu do projektu wskazano, że oszuści wykorzystują instytucję tzw. zarejestrowanego odbiorcy lub składu podatkowego. Uprawnia to do kupna paliwa z innego kraju UE w procedurze zawieszonej akcyzy na rzecz innego podmiotu, który jest właścicielem tego towaru i powinien od niego odprowadzić VAT według stawki 23 proc. Często podmioty te to jednak "znikający podatnicy".
Według MF obok kontroli skarbowych konieczne jest wprowadzenie rozwiązań zapobiegających oszustwom lub je ograniczających.

Proponowane zmiany

Proponowane przez resort w projekcie zmiany przewidują m.in., że składy podatkowe czy zarejestrowani odbiorcy będą mogły świadczyć usługi wyłącznie na rzecz podmiotów krajowych lub zagranicznych mających oddział w Polsce. Kupno paliwa w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z wykorzystaniem składu podatkowego lub zarejestrowanego odbiorcy będzie wiązało się też z obowiązkiem zapłaty VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Projekt przewiduje też m.in. wprowadzenie obowiązku zapłaty VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych. Obecnie takie nabycie jest neutralne podatkowo - VAT należny płaci się dopiero po sprzedaży paliwa w kraju, ale oszuści go nie płacą i po sprzedaży paliwa znikają.

Ekspert: przyczyną nadużyć rozproszony nadzór nad branżą

Dyrektor generalny Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego, Leszek Wieciech podkreśla, że działalność nieuczciwych przedsiębiorców, kosztuje budżet miliardy złotych. POPiHN szacuje, że wyłudzenia VAT-u oraz innych podatków kosztują budżet około 10 miliardów złotych rocznie. Według szacunków organizacji tylko z Niemiec i Litwy, w ciągu doby, wjeżdża do Polski około 500 cystern z paliwem.

Zdaniem eksperta jedną z przyczyn jest rozproszony nadzór nad branżą. Koncesjami czy kontrolami zajmują się różne służby, które nie mają wspólnych baz danych. Przepływ informacji między nimi, w ocenie Leszka Wieciecha, jest słaby.

PAP, abo, jk