Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PAP
Anna Wiśniewska 19.07.2016

Nowy Jedwabny Szlak. "Rozwój projektu utrudniają formalności"

Bariery administracyjne to wciąż duże utrudnienie w rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku; ten kraj, który najszybciej sobie z nimi poradzi, stanie się centrum logistycznym pomiędzy Chinami a Europą - mówiła we wtorek w Warszawie szefowa komisji ds. zagranicznych chińskiego parlamentu Fu Ying.

Fu Ying wraz z delegacją w ramach wizyty w Warszawie wzięła udział w posiedzeniu sejmowej komisji spraw zagranicznych.

Chińska polityka "jednego pasa i szlaku" to swego rodzaju reaktywacja dawnej handlowej drogi wiodącej z Chin do Europy, która z końcem średniowiecza i rozrostem imperium tureckiego stracił na znaczeniu. Koncepcja Nowego Jedwabnego Szlaku została zaprezentowana w 2013 r. przez chińskich przywódców - Nowy Jedwabny Szlak prowadzi przez kraje środkowoazjatyckie do Europy Zachodniej przez Polskę.

Znaczenie projektu dla Polski

Przewodniczący komisji Grzegorz Schetyna (PO) podkreślał podczas posiedzenia znaczenie dla Polski projektu Nowego Jedwabnego Szlaku, w który wpisuje się m.in. połączenie kolejowe pomiędzy Czengdu a Łodzią. Mówił o tym, że dzięki tej inicjatywie Polska ma szansę stać się bramą do Europy i łącznikiem pomiędzy Unią Europejską a Chinami.

O szczegóły projektu "jednego pasa i szlaku" dopytywali przedstawicieli chińskiej delegacji polscy posłowie.

Przewodnicząca Fu Ying zaznaczyła, że koncepcja "jednego pasa i szlaku", to nie tylko rozwój infrastruktury, która jest już na bardzo dobrym poziomie, lecz również usprawnianie formalności i znoszenie barier administracyjnych. "Musimy jeszcze popracować nad ułatwieniem komunikacji" - powiedziała Fu Ying.

Jak podkreśliła, prawie wszystkie państwa Europy Środkowej współpracujące z Chinami w formacie "16+1" "mają ambicje i chcą być centrum logistycznym" w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Zaznaczyła, że obecna podróż delegacji chińskiej obejmowała także Rumunię i Czechy. "Ten kraj, który najszybciej sobie z tymi kwestiami poradzi, ten będzie mieć największe szanse, by stać się centrum logistycznym" - podkreśliła Fu Ying.

Wysokie koszty

Szefowa komisji spraw zagranicznych chińskiego parlamentu podkreśliła, że koszt ogólny połączeń w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku jest jeszcze stosunkowo wysoki. "Nie mówię tu o kwestiach czysto finansowych, lecz o formalnościach wizowych dla biznesmenów, czy o pozwoleniach na pracę, których załatwianie zajmuje bardzo dużo czasu. Jeszcze dłuższa jest procedura dotycząca karty pobytu. Zdarza się często, że wiza już wygasa, a procedura wydania karty pobytu nie została jeszcze zakończona" - mówiła.

Dodała, że port w Hamburgu, który jest bardzo drogi, mimo to jest wybierany przez klientów częściej niż port w Gdańsku z uwagi na to, że formalności załatwiane są bardzo sprawnie. "Port w Gdańsku ma o wiele lepsze warunki od portu w Hamburgu, ale ze względu na formalności i procedury nie ma potencjału przyciągania" - zaznaczyła.

PAP, awi