Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
Jedynka
Anna Wiśniewska 10.01.2017

Od 1 stycznia 2017 r. nowe zasady wydawania świadectw pracy

Od nowego roku zmieniły się zasady wydawania świadectw pracy. Na czym polega najważniejsza zmiana, wyjaśnia Janina Suzdorf z Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Posłuchaj
  • O nowych zasadach wydawania świadectw pracy mówili w radiowej Jedynce: Janina Suzdorf z Departamentu Prawa Pracy w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej i mecenas Jacek Cieplak, ekspert Związku Przedsiębiorców i Pracodawców (Elżbieta Mamos, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

- Najistotniejszą zmianą w zakresie wydawania świadectw pracy od 1 stycznia 2017 roku jest to, kiedy pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy, a kiedy czyni to na wniosek pracownika. Obowiązek będzie miał wtedy, kiedy nie będzie chciał ponownie zatrudnić tego pracownika w ciągu najbliższych 7 dni. Natomiast, jeśli będzie kontynuował zatrudnienie tego pracownika, będzie wydawać świadectwo pracy na wniosek pracownika – wyjaśnia Janina Suzdorf.

To bardzo ważny dokument

Świadectwo pracy było i jest niesłychanie ważnym dokumentem dla każdego pracownika.

- Ono jest istotne z co najmniej trzech powodów. Po pierwsze ważne jest to, że jest to dokument potrzebny przy kolejnym zatrudnianiu się. Po drugie jest to ważny dokument na etapie ustalania uprawnień emerytalno-rentowych. Po trzecie trzeba pamiętać o osobach, które chcą zarejestrować się w urzędzie pracy jako poszukujące pracy. Tam również świadectwo pracy jest jednym z podstawowych dokumentów - podkreśla gość radiowej Jedynki.

Zmiany korzystne dla pracowników i dla pracodawców

Nową regulację dobrze ocenia mecenas Jacek Cieplak, ekspert Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

- Każde doprecyzowanie tego typu jest właściwe, ze względu na to, że nie będzie niepotrzebnych konfliktów pomiędzy pracodawcą a pracownikiem, będzie to ustabilizowane. 7 dni to odpowiedni czas na wydawanie świadectw pracy – uważa ekspert.

W ocenie Janiny Suzdorf wprowadzone zmiany są korzystne zarówno dla pracowników, jak i pracodawców.

- Ułatwiają życie obu stronom stosunku pracy, bo w jasny, precyzyjny, klarowny sposób określają, kiedy obowiązek wydania świadectwa pracy istnieje po stronie pracodawcy, obowiązek ustawowy, a kiedy pracodawca powinien takie świadectwo pracy wydać na wniosek pracownika – zaznacza rozmówczyni Jedynki.

Element pakietu #100zmianDlaFirm

Co istotne nowe zasady wydawania świadectw pracy stanowią część pakietu ułatwień dla przedsiębiorców, przypomina mecenas Jacek Cieplak.

- To rozporządzenie jest elementem ułatwień dla przedsiębiorców, które znajdują się w pakiecie #100zmianDlaFirm. Jest to etap realizacji Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, który jest krokiem w dobrą stronę i zawiera wiele zapisów, które mogą ułatwić prowadzenie działalności gospodarczej, co jest niezbędne do tego, żeby przedsiębiorcy chcieli prowadzić firmy w Polsce, co na tę chwilę nie jest proste – zaznacza ekspert.

Ustawa o poprawie otoczenia prawnego przedsiębiorców, została uchwalona przez Sejm w grudniu ubiegłego roku. Ma ona ma usunąć niektóre bariery w prowadzeniu działalności gospodarczej i przynieść 230 mln zł oszczędności już w pierwszym roku obowiązywania.

Elżbieta Mamos, awi