Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
IAR
Anna Borys 09.02.2017

Zgoda komisji PE na zmiany w homologacji dla nowych aut

Europosłowie z komisji rynku wewnętrznego poparli zmiany w wydawaniu homologacji dla nowych aut, co ma zapobiec oszustwom emisyjnym w przemyśle samochodowym.
Posłuchaj
  • Zmiany w homologacji to konsekwencja afery dieselgate z 2015 roku (IAR)

O ostatecznym kształcie przepisów zdecydują wspólnie podczas negocjacji przedstawiciele unijnych rządów i Parlamentu Europejskiego. Zmiany w homologacji to konsekwencja afery dieselgate z 2015 roku. Jako pierwszy do fałszowania pomiarów spali przyznał się koncern Volkswagen, który zainstalował w autach specjalne oprogramowanie.

Europosłowie komentowali po głosowaniu, że zmiany w wydawaniu homologacji usuną luki prawne, które pozwalały na fałszowanie pomiarów emisji spalin. Obecnie to władze poszczególnych krajów członkowskich są odpowiedzialne za wydawanie certyfikatów między innymi o spełnieniu norm środowiskowych. Jednak pojawiły się głosy, że kraje z prężnym przemysłem samochodowym nie są zbyt rygorystyczne, a samochód dopuszczony do ruchu w jednym państwie Unii może być sprzedawany w całej Wspólnocie. Dlatego teraz pojawiła się propozycja, by zwiększyć rolę Komisji Europejskiej i by to ona zatwierdzała krajowe plany nadzoru rynku. Ponadto deputowani uznali, że centra przeprowadzające homologacje powinny być finansowane z budżetów krajów członkowskich, a nie - jak teraz - z opłat przekazywanych przez producentów aut. Europosłowie poparli też propozycje kar finansowych - w wysokości 30 tysięcy euro od samochodu - jeśli okaże się, że producent nie spełnia wszystkich wymogów niezbędnych do uzyskania homologacji.

abo