Logo Polskiego Radia
POSŁUCHAJ
PolskieRadio 24
Anna Borys 24.02.2017

Prezes PKP PLK zapowiada miliardowe inwestycje na kolei. Czy damy radę je zrealizować?

Kolej planuje gigantyczne inwestycji. Prezes Ireneusz Merchel PKP PLK zdradza szczegółu na antenie Polskiego Radia 24. Eksperci mają jednak wątpliwości, czy branża budowlana podoła takiemu wyzwaniu.  
Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie KolejoweIreneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie KolejowePR24/MR
Posłuchaj
  • Puls gospodarki cz. 1 (Wojciech Surmacz, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
  • Puls gospodarki cz. 2 (Wojciech Surmacz, Naczelna Redakcja Gospodarcza Polskiego Radia)
Czytaj także

Inwestycje na kolei mocno ruszyły już pod koniec zeszłego roku.

- Na koniec 2016 roku zrealizowaliśmy środki inwestycje o wartości 4,1 mld zł. Istotne jest to, że dzięki inwestycjom przetargowym został zrealizowany znacznie szerszy zakres. Udało nam się zaoszczędzić ponad 360 mln zł. To oznacza, że wartość realnych inwestycji jest poziomie około 4,5 mld zł – wyjaśnia gość.

Bardzo ambitne plany

Choć to nadal kropla w morzu, w porównaniu do planów na ten rok.

- Przy programie kolejowym, który mówi o blisko 67 mld zł inwestycji, jest to jeszcze niewiele. W tym roku zdecydowanie zwiększymy wartość inwestycji, pierwsze półrocze będzie zdominowane rozstrzyganiem postępowań przetargowych i ogłaszaniem nowych przetargów. Obecnie wartość otwartych postępowań przetargowych szacujemy na 25 mld zł. Ponad 11 mld zł już mamy w realizacji, czyli jest to wartość rozstrzygniętych przetargów. To oznacza, że w tym roku zakontraktujemy inwestycje na ponad 20 mld zł. Do końca roku będziemy mieli połowę wszystkich środków finansowych już zakontraktowanych. W przetargach będzie ponad 40 mld zł łącznie z tymi podpisanymi. To pokazuje, że już 2/3 kwoty mamy zdefiniowane. Na pozostałe kontrakty mamy przygotowane dokumenty. To wynika z faktu, że kilkanaście miliardów jest wykonywanych w systemie najpierw projekt potem budowa. Projekty będą w latach 2018-19, wtedy będziemy ogłaszać przetargi na realizację – wyjaśnia prezes.

Duże oszczędności

Zazwyczaj koszty w przetargach rosną, a nie maleją. Tymczasem gość szacuje oszczędności, które pojawiają się w przetargach na 15-20 proc.

- Pamiętajmy, że nasze zadanie inwestycyjne w obecnej perspektywie obejmują szeroki zakres. Punktujemy czasem realizacji i nowymi technologiami. Dodatkowo wykonawcy, którzy wchodzą na plac budowy oferują niższe ceny, czy to za materiały, czy za realizację – wyjaśnia gość.

Skorzysta cała gospodarka…

Dzięki funduszom z Unii Europejskiej do gospodarki wpompowywane są ogromne pieniądze, które widzimy również w skali makroekonomicznej, czyli nawet w postaci wyższego wzrostu PKB. Zdaniem gościa to zwiastuje odbicie w branży budowlanej.

- Polska będzie kolejowym placem budowy przez najbliższe kilka lat – przekonuje prezes.

… a przede wszystkim pasażerowie

Pasażerowie też niebawem odczują zmiany na kolei.

- Dla klientów kolei najważniejszy jest czas przejazdu z miasta A do B. Efekty inwestycji będą odczuwalne już w ciągu najbliższych 3-4 lat – dodaje.

Czy branża da radę?

Wątpliwości co planów na kolei ma Tomasz Jóźwik z Dziennika Gazety Prawnej. Jego zdaniem może zabraknąć mocy wykonawczych.

- Bardzo bym chciał, żeby to co prezes powiedział zamieniło się w rzeczywistość, natomiast mam duże wątpliwości, czy to się uda. Obserwujemy spiętrzenie inwestycji, powyżej 10 mld zł rocznie. Tymczasem moce wykonawcze branży budowlanej są szacowane na około 11 mld zł rocznie. Cała branża musiałaby być zaangażowana na 100 proc. – wyjaśnia gość.

Kluczowa jest jakość

Podobnego zdania jest Longina Grzegórska-Szpyt, z Gazety Bankowej.

- Wątpliwości są. Dobrze, że PKP jest w stanie wypracować oszczędności, jednak oby to się nie odbiło na jakości – przekonuje rozmówczyni.

Gospodarzem programy był Wojciech Surmacz

abo